Eindelijk zonnig!

az 00

We hadden er even op moeten wachten, maar de 3e dag van de vakantie, 4 mei dus, was ie er dan eindelijk.. de zon! En meteen goed ook! En we genoten ervan.. het werd een dagje van lezen en luieren kan ik wel zeggen.. veel meer deden we niet die dag. Uitgebreid op ons gemakje ontbijten.. om 11 uur koffie zetten (vriendlief die keer, dat wisselden we weleens af hehe). Had thuis een boterkoek met kokos gebakken, waar we de eerste week elke dag wel een stukje van bij de koffie konden snoepen hehe. En lezen.. veel lezen, dat doen we thuis nooit meer, behalve de krant, maar op vakantie gaan er wel wat boeken doorheen hoor!

Verder lekker een beetje om ons heen kijken.. we ontdekten dat dat riviertje de Doller ook achter de camping door stroomde..az 01

En natúúrlijk genoten we van het schouwspel in de boom achter ons tentje, waar de vogeljonkies langzaam maar zeker het nest gingen verlaten.. sommige wáren het nest al uit, maar bleven dan wel nog even in de boom op verschillende takken zitten en werden daar dan nog gevoerd.. andere bleven nog in het nest. Ik probeerde wat met de camera, maar ze verstopten zich veel te goed, hadden me steeds in de smiezen. Je kunt wél zien dat die kleintjes een gespikkelde borst hebben..az 02

Als ik plaatjes op internet zie, vermoed ik dat het spotlijsters waren.. of in ieder geval een soort van lijster.. misschien waren het wel schijtlijsters.. dat kónden ze in ieder geval ook wel hahahahahaa! Later vlogen ze in het gras, die jonkies..az 02a en werden daar dan nóg steeds gevoerd door papa en mama! Maar foto’s ervan maken was echt niet te doen.. dan waren ze zó weer weg.. en het kleintje hupte een struik in! Nope.. ik moest het doen met de blauwe ereprijs die in het gras groeide.. gelukkig heb ik daar nog een fotootje van, de volgende ochtend kwam de campingeigenaar met een grasmaaier langs en waren alle bloempjes verdwenen..! hahaha!
Maar die eerste echt mooie dag hebben we dan ook maar meteen gebarbecued.. wel laat pas hoor.. want we wilden natuurlijk klokslag 20.00u twee minuten stil zijn.  4 mei is Dodenherdenking in Nederland hè.. en als het éven kan, respecteren wij op vakantie die 2 minuten stilte ook hoor!

De volgende dag was wéér zo’n mooie.. maar vriendlief kan dus écht niet twee dagen achter elkaar luieren (ikke wel hoor! ).. dus hij zat algauw op de wegenkaart te kijken wat we eens konden gaan doen. Nu moet ik zeggen, dat ik onderhand weleens wat kaartjes wilde gaan kopen om naar het thuisfront te sturen.. maar ook dat soort dingen kon je in Masevaux nauwelijks vinden.. het was er gewoon niet echt toeristisch. We zouden dan naar een wat meer bekendere plaats gaan rijden om daar wat kaartjes te scoren.. en onderweg wat dingetjes gaan bekijken die vriendlief op die wegenkaart gevonden had.. zoals de bron van de Moezel en een waterval. Goed plan.. de auto (met de airco op 10!) in en op weg.. de Grand Ballon weer over..az 04

az.. die waren we ook al overgestoken op weg naar onze vakantiebestemming hè. We kwamen dan ook dat huis met dat prachtige pannendak weer tegen.. omdat we nu omhoog reden konden we het nog beter zien..az 05

Maar in plaats van naar het noorden af te slaan (waar we een paar dagen daarvoor vandaan gekomen waren) reden we nu verder westwaarts.. en algauw kwamen we in het plaatsje Bussang uit, waar de bron van de Moezel zou moeten zijn. Vriendlief nam alleen een verkeerde afslag.. in plaats van om het plaatsje heen ging het er dwars doorheen. Maar dat was niet zo verkeerd hoor, want nu zagen we het prachtige oude voormalige stationsgebouwtje van Bussang ook nog!az 06

De spoortunnel die hier vlakbij was, had nog een grote rol gespeeld in het Verzet tegen de Duitsers in WO II, zo was te lezen op een infobord..

Er was ook een groot herdenkingsmonument midden in het plaatsje..az 07

Het plaatsje was niet groot, dus we waren er uiteindelijk zo doorheen en zagen toen een mooi aangelegd plekje waar dus de bron van de Moezel zou zijn..az 08a

az 08bEigenlijk zijn het diverse bergbeken, die hier vanaf de Col de Bussang van de berg af stromen, die samen het begin van de Moezel vormen.. maar ach, dit is voor de toeristen natuurlijk wel veel mooier om te zien hè haha. En wat ik zo leuk vond.. wij hadden een maand hiervoor aan die enorme brede Moezel gezeten, toen we in Cochem in de Eifel waren.. op het monument stond de hele stroming van de Moezel aangegeven en Cochem stond er ook bij als plaats.

Jaxon vond het Moezel-bronwater heerlijk, zowel om te drinken als om pootje te baden hehe nou ja.. geef ‘m eens ongelijk.. zulk warm weer, dan kun je wat verfrissing wel gebruiken! Toen we weer eens opstapten kiekte ik nog wat pinksterbloemen langs het paadje.. die waren vroeg dit jaar hè!az 10

Hierna reden we de Col de Bussang over.. en in een bocht op de weg weer terug naar beneden zou een waterval zijn.. en jawel, we zagen een bordje en een parkeerplaatsje bij een kapelletje..

.. en we zeiden allebei tegelijk ‘hééé, hier waren we al eens eerder!’ We wisten niet zeker wannéér, maar heb het ondertussen opgezocht en het was in augustus 2012, tijdens onze zomervakantie, toen waren we de eerste dagen ook in de Vogezen.. en kwamen we deze waterval heel toevallig tegen. Nou ja.. Jaxon had ‘m nog niet gezien hahaha (we hadden Axel toen nog).. en het was een heel mooi wandelingetje naar die waterval van St. Nicolas toe, dus we deden dat gewoon nóg eens. Heen gaat het via een vrij steil rotsig paadje, waarbij je links steeds al kleine watervalletjes in de beek ziet.

En dan kun je even een korte pauze nemen op de keien onderaan de ‘hoofd’waterval hè..az 13

Terug loopt een pad, met houten trappen hier en daar, wat dichter langs de beek..

Maar je moet dan wel via een houten brug die beek óver.. dat was wel weer spannend voor Jaxon natuurlijk, maar hij hield zich groot..az 16

az 16aYep.. echt wel een heel leuk wandelingetje.. én alsmaar in de schaduw, dus goed te doen op een warme dag!  Maar dat op en neer wandelen, dat maakte toch wel dorstig.. en wij konden niet, zoals Jaxon, onze tong maar steeds in van die beken hangen hè.. hoe fris het er ook uit ziet! hehe!az 17

Dus in het eerste het beste plaatsje dat we tegen kwamen, dat bleek Ventron te heten en was echt maar erg klein, schoot vriendlief een parkeerplaatsje op en bezochten we het enige terrasje dat er was voor een koele drink. Laten we nou maar nét op tijd geweest zijn zeg.. zodra we onze hielen weer gelicht hadden, werd de deur op slot gedraaid en sjeesde de vriendelijke mevrouw van de bediening in haar autootje weg.. op weg naar haar middagmaal waarschijnlijk?

Nou ja.. wij konden weer verfrist en wel verder.. op ons einddoel van de dag af.. dat was Gérardmer, een wat grotere bekende stad in de Vogezen, mooi aan een meer gelegen. Daar zouden ze ongetwijfeld wel ansichtkaartjes hebben! Of dat zo was, vertel ik in een volgend postje!

az 18d

15 gedachten over “Eindelijk zonnig!

1. de bron van de Moezel, had ik me wel wat anders voorgesteld Mizzd

het gebouw met dat bijzondere pannendak en het stationnetje hebben hier mijn voorkeur

prettige zondag

2. Hey Mizzdieke! Wat een verschil met de vorige dag! Terecht alles wordt anders als de zon schijnt! Nu lijkt het allemaal anders dan voorheen dat groot huis met zijn uniek pannendak ! Nu was het genieten! Een mooie trip had je, ja daar doet je het voor hé, luieren in de zon een boek lezen!Jaxon pootje baden, heel mooi, dat is dan genieten! En ik geniet mee van uit Brugge en tot de volgende keer!Dikke knuffel xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx

1. Ja precies.. als het zonnetje schijnt wordt het altijd net even wat mooier nog hè. En lekker luieren voor het tentje, dat hoort er zéker bij de laatste jaren.. we worden ook wat ouder hè. 😉
      XXX

3. Je komt ze niet vaak meer tegen mizzD dit soort reisverhalen. Het is zo reuze interessant om te lezen wat jullie meemaken tijdens de vakantie en daarbij de passende foto’s te kunnen bekijken. Ook deze keer weer was het een plezier om hier te vertoeven en mee te genieten van de Vogezen-reis.

4. ja zo een bron is eerder symbolisch natuurlijk want vaak is het zo dat het eerder meerdere bergriviertjes zijn die samenkomen maar er moet toch ergens een plaats aangegeven worden. heel fijn ook dat het zonnig werd, zolang het maar niet regent zeggen we zelf altijd:- )

5. Die 2 stille minuten vind ik heel mooi. Ik hou ook van die bronnetjes, maar nog veel meer van watervallen. Van Gérardmer heb ik ook nog heel wat foto’s, een dankbare plek om mooie kiekjes te maken. Ik ben al benieuwd naar jou foto’s.

1. Oh, maar ik maakte er daar eerlijk gezegd niet zoveel.. het was er warm en druk, dus we hadden er algauw genoeg van daar.. we moesten nog een beetje acclimatiseren denk ik hehe.

6. haha ja die lijsters, alle babietjes hebben een pamper nodig hé
    mooi daar aan de waterval, kon je al zittend op een rotsblok ook pootje baden eigenlijk…

7. Goede morgen Mizz. Mooie dagtoer hebben jullie gemaakt en tja de meeste rivieren ook de geweldig grote beginnen als klein stroompje dus ook de Moezel in dit geval.
    Ik wens je een heerlijk weekend toe.

8. Weet je wat het is Hans.. in de tent voel ik me thuis en in een hotel bij anderen te gast.. ik hou van me thuis voelen denk ik. 🙂
    Elke rivier begint klein hè, vaak is het iets onbenullig wat die Fransen dan van zo’n bron gemaakt hebben.. dit was nog mooi aangelegd vond ik.
    Een hoop watervallen lijken ook wel op elkaar.. maar als je ooit in de Vogezen was, zag je deze wellicht ook.. you’ll never know! 🙂

Liked by 1 persoon

1. Heb zelf aan lange afstandswandelingen gedaan, je tent is je thuis, net als de buiten geluiden kan geen hotel tegenop.

ot, De Brief van Shirel verteld alles over Feyenoord.
      Zelf ben ik een matige voetbal volger. 🙂

9. Toch wel gezellig samen in een tent.
    Vakantie is een moment van rust.
    Jullie zaten eerste rang in de natuur.
    Schijtlijsters, wie weet. lol
    Soms levert verkeerd rijden een aangename verrassing.
    Wat een pis straaltje de bron van de Moezel, maar wat een rivier wordt het.
    mooie foto van Jaxon in water actie.
    ‘hééé, hier waren we al eens eerder!’ dat gevoel heb ik ook met de waterval. Hans