Nog zoiets! :-)

bb 00aZaterdag de 9e juni was een drukke voor mij.. had ‘smiddags een dubbele verjaardag en daar moesten we op tijd weggaan, omdat m’n schoonouders ons uitgenodigd hadden ergens te gaan eten die avond.. gezellig! ’s Morgens wilde ik dan nog wel even naar de kapper.. gelukkig kon ik daar om 8 uur al terecht. Want ik had ondertussen in het wandelprogramma gezien dat er een jubileumtocht georganiseerd werd die dag.. de Rotterdamse WandelVereniging (RWV dus) bestond 90 jaar en hadden daar een speciale tocht voor uitgezet, in ‘één van de groenste stukjes van de stad’. En neeee, dat was níét in ónze woonwijk hehe.. hoewel dát misschien wel het stadgroenste stukje is..! Nee, het was niet ver rijden voor mij, maar het was wel in het noorden van Rotterdam. bb 00bDe startlocatie was in de wijk Ommoord.. en de routes zouden door het Bergse Bos gaan (bestaande uit het Lage Bergse Bos, waar we het grootste gedeelte van kregen, en het Hoge Bergse Bos, dat hebben we alleen maar in de verte gezien).. inderdaad een mooi groen stukje, maar wel nét buiten de Rotterdamse stadsgrenzen om precies te zijn! hehe! Enfin.. ik vertrok vroeg thuis, maar verwachtte geen probleem met het vinden van een bb 00cparkeerplekje, want die waren er volgens het plattegrondje die ik op de routeplanner zag genoeg tussen de vele hoogbouw in deze wijk. Nou! dat viel nog vies tegen! er waren daar namelijk ook heel wat winkels tussen.. en de klanten daarvan kwamen duidelijk ook met de auto! Een allerlaatste plekje kon ik vinden.. en dat was puur geluk! Maar goed.. ik stond en ging eens op weg naar de start die ook nu weer in een sportkantine was. Na inschrijving en gebruikmaking van het toilet ( je kon je door de levensgrote symbolen op de deuren niet vergissen welke je moest hebben hehe) meteen maar op pad.. en natuurlijk ging het dan eerst eventjes tussen die enorme woonflats door, maar er was ook nog genoeg fleurigs te zien in de tuinen her en der hoor!bb 01a

bb 01b

Uiteindelijk kwam ik op de doorgaande weg, de wijk in en uit, terecht.. hier begon het al wat groener te worden hoor! Maar de tekenen van civilisatie zijn natuurlijk nooit ver weg.. in feite liep ik hier nog gewoon in de stad Rotterdam natuurlijk!

Op een gegeven moment ging het een woonwijk in, Terbregge geheten.. ik zag meteen al leuke windvanen.. wel hele tegengestelde deze twee.. modern en oud hehe..

Er klonk ineens een hoop kabaal in de lucht en ik richtte en schoot meteen.. een fotootje dan hè hahahaa ‘k was niet op ganzenjacht!bb 06

Vlak voor het een brug over ging zag ik rechts daarvan een oorlogsmonumentje.. het was ter herinnering aan drie mannen die in het verzet waren in de Tweede Wereldoorlog en opgepakt werden door de Duitsers.. eentje werd neergeschoten.. de anderen afgevoerd naar een concentratiekamp, waar maar één van hen overleefde. De tekst op het monument is: ‘En wij volgen de weg van hun volharding’.

Erachter op het water van de rivier de Rotte werd stevig geroeid..bb 08

Nu kwam ik eindelijk, aan de andere kant van de Rotte, uit bij het Lage Bergse Bos.. en het zag er meteen ook erg bosserig uit hehe..

Moet zeggen dat ik niet echt op m’n gemakje liep.. had ik die week daarvoor in Rijswijk, waar ik toch wel door soortgelijk gebied gewandeld was, me nergens zorgen gemaakt, ik werd me er nu toch wel érg van bewust dat ik daar in m’n dooie eentje door een donker bos vlakbij een grote stad liep te wandelen..! ‘k Was echt blij dat er op een gegeven moment nog een groepje wandelaars (zo te zien een vader met twee al wat grotere kinderen) een stukje achter mij wandelden.. voelde ik me niet meer zo kwetsbaar alleen! Het werd ook weer even wat opener, het bos.. en ik zag dat we in het gebied van de Rottemeren waren aangekomen..bb 10

bb 13aToen het daarna toch weer even wat donkerder bos inging, bleken de foto’s die ik daar maakte toch niet zo scherp te zijn geworden.. ik liep denk ik nog ietwat té gehaast door hahahaa! Het duurde echter niet lang of we kwamen bij die Rottemeren uit.. een flinke plas strekte zich voor mij, en voor de diverse hengelaars die zich hier met hun tentjes verschanst hadden, uit. Met die grote picknickweide erbij zou het hier op mooie zonnige zondagen weleens heel druk kunnen zijn, zo stelde ik me voor.

Maar die dag niet hoor.. ik wandelde (gelukkig nog steeds met mijn achtervolgers hehe) in alle rust verder.. en na een bruggetje te hebben overgestoken..bb 14e

.. kwam ik bij een enorm golfterrein uit.. dat moest ik gaan doorkruisen! Het pad naar de ingang was meteen al behoorlijk omhoog.. oefjes!

En daarna moest ik nog verder omhoog.. langs het clubgebouw, dat hoog op een heuvel stond..! wat nou.. Láge Bergse Bos..! poeh poeh! Ik haalde een wandelaarster op leeftijd in die duidelijk met haar kleindochtertje op stap was.. en zei tijdens het passeren dat ik hoopte dat we nu op het hoogste punt waren! ‘Nou’, zei ze, ‘ik ook hoor.. anders pak ik de lift!’ hahahahaa!

Het afdalen ging middels een soort van trap en, toen het niet zo steil meer was, ook weer een pad.. en voorbij een aantal mannen die echt aan golfen waren ( dat waren er niet zoveel) ging het het golfterrein weer af.. en zag ik nog net een enorme haas wegrennen.. jammer, te snel voor de foto!

bb 16cLangs nog weer een mooie vijver..bb 17

.. kwam de eerste rust in zicht. Ik had op het routepapier al gezien dat er twee waren.. wauw, wat een luxe! Deze eerste (deze dus) was al op drie kilometer van de 10.. de tweede op 7,5. Maar ik had nog geen koffie op die ochtend en besloot daar even tijd voor te nemen. De rust was bij Trefpunt Rotta, een soort van bezoekerscentrum. Bij de koffie (gelukkig in een kopje.. heb een beetje een hekel aan die plastic bekertjes en had die eigenlijk verwacht hier) kreeg je een heerlijk plakje cake! Buiten kon je bij mensen van de wandelvereniging een verse fruitcocktail kopen.. de vader die me steeds achtervolgd had, kocht die voor z’n kinderen.. en nam zelf ook koffie, net als ik.

Ik was echter wel sneller weer uitgerust en ging algauw weer verder. Het viel me wel op dat het zonnetje, dat bij de start nog zo vrolijk scheen, ondertussen achter wat sluierbewolking verdwenen was. Het werd er niet minder warm om.. integendeel zelfs.. het werd wat benauwd. Ik had even spijt van m’n lange broek.. maar níét meer toen ik het volgende paadje zag dat ik moest volgen.. oei oei.. in zulk lang gras kunnen echt wel teken zitten hè!

Het kwam uit bij dit mooie bruggetje.. met een infobordje erbij over een kunstproject in het gebied dat we nu zouden betreden, ‘Stille wateren’ geheten, bedacht door Annelies Dijkman en in 1993 hier gerealiseerd.  Terwijl ik het stond te lezen, landden er net twee libellen op het paaltje.. volop in hun liefdesspel (zal ik het maar noemen hahaha).

bb 21aDit bruggetje ( en de volgende ook) maakten daar deel van uit.. net als een paar fonteintjes in één van de grote plassen, die de vorm hadden van kinderen die achterover op het water drijven en dan water omhoog spuwen. Ik zag die kopjes inderdaad even later (nogal in de verte), maar ze spoten helaas géén water. De bruggetjes vond ik behalve erg mooi ook goed functioneel.. géén probleem voor zelfs de grootste angsthazen op bruggengebied hè.. want fijn met goede leuningen en voorzien van traptreden hehe. Morgen verder!

bb 21d

28 gedachten over “Nog zoiets! :-)

1. MizzD die zich niet op haar gemak voelt, zo ken ik je niet.
    Nu, kan dat begrijpen, hoor, gisteren nog een lang gesprek met een aspirant politicus gehad over veiligheid.
    Is een heet hangijzer hier in mijn woonplek.

1. Ik heb toch wel vaker met m’n gsm klaar in m’n hand lopen wandelen en daar ook over geschreven.. ik ben niet zo stoer hoor! hahaha!

(ik ben dan nog gelukkig geen duif in Oostende.. het schijnt er daar erg gevaarlijk voor te zijn! 😛 😛 )

2. Een mooi verslag met fraaie foto’s hoor, tja lopende fotograferen, valt niet mee. Van het bestaan van dat oorlogsmonumentje, wist ik niets af. En je hebt helemaal gelijk, de mooiste zwaan kan je in “Rotjeknor” vinden.

1. Alleen die met een hoofdletter hoor.. échte zwanen zijn overal even mooi! 🙂

Nee, dat soort kleine monumentjes, daar moet je net langskomen hè.. anders ken je ze niet.

1. Zeker weten! (vind die tweede foto van jou super.. met dat schip ervoor!) Zette ‘m al heel vaak op de foto.. vooral tijdens de Wereldhavendagen! 🙂

3. MizzD ik wist niet dat Rotterdam zo groen was! Ken jij die naam van die gele bloemen, ik denk niet aan onkruid, maar mooi zijn ze. Hier in de streek zou ik in geen enkel bos durven, sluit zelf mijn poorten van mijn tuin, ja onverwacht bezoek aan de nabij gelegen speeltuin en kinderen hadden het opgemerkt, van zo’n enge man, (laat hem zomaar noemen) de laatste tijd zijn ze er hier wel meerdere van dat type te zien, zie het hier op de lokale televisie zender, ’n mens is nu nergens meer gerust!

1. Nou.. ik heb die bloemen zelf ooit in de tuin gehad.. het is puntwederik! Ik vind ze mooi, maar op een gegeven moment verdwijnt dat gewoon uit je tuin hè.

Feitelijk bewezen komen kinderen thuis veel eerder in aanraking met ‘enge mannen’ en die kennen ze dan gewoon! Maar die perverselingen die nog de straat op gaan.. brrr.. ik moet er niet aan denken er eentje tegen te komen. Zoals die kerel op proefverlof die dat meisje Anne Faber, die lekker een stukje aan het fietsen was, tegenkwam en verkrachtte en vermoordde.. niet te bevatten zulke dingen!

1. Toen er laatst weer een schietpartij was geweest hier in België, waarbij doden vielen, zegden ze op televisie dat het een verwarde man was die het gaat gedaan, echt schandalig je vermoord mensen en dan ben je verward, het is hier hoe langer hoe gekker aan het worden. Dus MizzD al Jaxon iemand bijt per ongeluk, of dat hij u verdedigd op je wandelingen, zeg gewoon hij is een verwarde hond, en daarmee is de kous af. Mooie bloemen met een vreemde naam.

1. Ja.. er lopen wat verwarde mensen rond tegenwoordig hè! :-/ Maar als ik het goed begrepen heb, worden verwarde mensen langer opgesloten dan ‘gewone’ moordenaars hoor.. als ze TBS krijgen komen ze daar nooit meer vanaf zowat!

Lysimachia punctata in het Latijn.. komt ook in het wild voor, maar dan net in een andere vorm.

4. Was zeker een drukke dag.
    De RWV bestaat 90 jaar en dan mag je een thuis wedstrijd lopen.
    De tekst op het monument is ook wel van toepassing op de wandelaars.
    Je weet het nooit in een donker bos, kan me je onrust voorstellen.
    een groene toch met koffie die niet naar plastic smaakt. Hans

5. Ik denk dat die haas net een golfbal tegen zijn dinges gekregen had en daarmee niet te zien was op de foto 😀. Genoten van je verhaal en foto’s!

1. Haha.. nouuu.. die mannen sloegen wél de andere kant uit.. maar inderdaad.. je weet maar nooit hoe een haas een golfbal vangt.. of zoiets! 😛

6. Wat stom dat ik bij de wandeltocht in Rijswijk Zoetermeer schreef in mijn reactie. Dit kwam denk ik doordat ik net gehoord had dat mijn schoonzusje voor haar werk in een hotel in Zoetermeer zat.
    Die tocht in Rijswijk was ook weer een pracht tocht zo te zien en te lezen.

Ik heb die 9e juni ook een wandeltocht gelopen en ik vond het ook erg benauwd. Deze keer had ik voor het eerst bij een wandeltocht een korte broek aan wat ik eigenlijk niet durf omdat ik al 2x door een besmette teek gebeten ben. De tocht ging voor het grootste deel door een prachtig natuurgebied en over grasdijken.
    Bij mij was het ook een jubileum-tocht alleen bestaat de wandelclub waar jij de tocht liep 2x zo lang als de club waar ik de tocht van liep.

1. Ik schreef ook dat het léék op die tocht in Zoetermeer die ik vaker deed.. misschien dat je daardoor wel in de war was! Deze was in het Bergse Bos.. en leek wel veel op Rijswijk.. en dus ook weer op Zoetermeer. Het is de tijd van het jaar voor zulke tochten zeker? 😉
      Ah.. die zag ik in het programmaboekje.. een 9e lustrumtocht van de FLAL hè? was vast weer goed verzorgd! 🙂

1. Ik had jouw tocht ook in het boekje gezien. Het was inderdaad goed verzorgd maar dat zijn hun wandeltochten altijd. Zij hebben alleen maar winterserie tochten. Jaren terug zelfs verschillende keren een tocht gelopen terwijl het flink glad werd door dat het begon te sneeuwen.

7. Mijn vrouw durft nooit alleen wandelen, zelfs niet in een licht bos . Enkel in een bevolkt park. Alles lijkt me toch ok met die ‘rotte meren’. Vind dit nog altijd een grappige benaming.

8. Goede morgen Mizz. Weer een mooie fotowandeling. Wat die teken betreft, die zitten hier zelfs in de tuin (zie mijn blog) Nu is de omgeving daar nog redelijk tekenarm dus het is op het kaartje nog geel, maar je hebt er maar eentje nodig om Lyme te krijgen. Dus inderdaad beter een lange broek aan en lange mouwen in de natuur.
    Ik wens je een fijne zondag toe.

1. Ja, je kunt die beestjes overál oppikken.. maar hoog gras is wat mij betreft ‘hoog risico’! Ook voor dazen (die vaak toch wel bij waterrijke gebieden zitten) is het beter je armen en benen bedekt te houden.. maar had ik er dáár geen last van, van de week liep ik met Jaxon de straat uit en vloog er eentje in het mouwtje van m’n t-shirt..! dikke pijnlijke bult!

9. Niet vergissen, MizzD ? De vrouw draagt ‘de broek’ !? Hahaaa… ‘k Zou echt niet graag ‘hoog’ wonen… Ik ook -> schijtebroekje… De details (die jij vaak ziet!) maakten je mooie tocht af.
    Lief)s.

1. Er zijn ook mannen die jurken dragen.. dat is natuurlijk allemaal niet meer zo gescheiden! 😉 Ik neem dus altijd nog steeds gewoon de wc die het minste stinkt..! 😛