Door naar de noordelijke Ardèche.

aar 00De eerste nacht deden we dus een tussenstopje op de camping van Montigny-le-Roi.. waar we, alvorens te gaan eten die avond, nog even een wandelingetje deden.. ik liet dat in het vorige postje al zien. Terug bij de camping gekomen, zagen we dat er net vóór die lange trap terug naar het kampeerveld boven, een klein restaurantje zat.. het werd uitgebaat door.. Nederlanders hahaha! Ze waren weg van Jaxon.. en omdat we er even wat lekker koels te drinken namen, biertje voor vriendlief, rosétje voor mij (in een prachtig glaasje!), konden ze hem uitgebreid bewonderen en verwennen ( er kwamen van onder de counter allemaal hondenbrokjes! heel lief, maar ze zouden z’n eetlust nog bederven, zoveel hehe.. we maakten er vriendelijk doch resoluut een einde aan hoor!)

Na een kort nachtje braken we weer op.. en omdat we hier niet zover van Nogent vandaan zaten, een stadje dat heel erg bekend is om z’n messen, wilden we daar ook nog even een kijkje nemen. Maar er waren werkzaamheden, het halve plaatsje lag open en vriendlief volgde blijkbaar precies de verkeerde borden, want ineens waren we de stad alweer uit.. pfff.. nou ja.. dan maar niet hoor! De enige foto die ik er maakte was van een prachtig huis waar we toevallig langs gereden waren..aar 01

aar 02Het werd tijd om eens wat kilometers te gaan maken.. op naar de ‘Route de Soleil’.. de A6 dus, om even een flink stukje op te schieten. Dat lukte wel.. alleen door Lyon was het zoals altijd wel wat druk, maar het bleef toch in beweging. Toen we bij Tournon-sur-Rhône kwamen, besloten we de grote weg weer te verlaten..  en nadat we de Rhône overgestoken waren via een hangbrug vervolgden we door de mooie Gorges de Doux onze weg.. daar zagen we nog meer bruggen.. mooie oude Romeinse onder andere..

aar 04aWe waren op weg naar Boucieu-le-Roi ( ja, toevallig ook heel koninklijk, net als Montigny hehe).. we hadden op internet gezien dat het daar mooi was en dat er verschillende campings waren. Het wás er inderdaad mooi.. we zouden er later die week nog eens terugkeren om rond te kijken.. maar het lag wel érg in de ‘middle of nowhere’.. daar houden wij niet zo van. Een dorpje zonder ook maar één winkeltje.. niet handig. aar 04bBovendien moest je voor de campings nog vérder de rimboe in.. en die campings.. hmmm nee, we vonden ze niet gezellig. Dus reden we nog maar een eindje door.. het was gelukkig nog niet al te laat op de middag.. we hadden nog tijd om iets meer naar ons zin te vinden. Dat vonden we uiteindelijk bij het stadje Lamastre.. daar net buiten, naast de ruïne van een kasteeltje waaromheen nog een piepklein dorpje was, dat Retourtour heette, lag een camping met dezelfde naam.. niet heel groot, nog niet heel druk.. en fijn dichtbij de winkels in Lamastre dus.. hier konden we wel een paar daagjes blijven vonden we. We zochten een plaatsje uit met zowel zon als schaduw.. én vooral: vlak! haha! En we konden genieten van het zicht op een mooie bloeiende catalpa..aar 04c

De rest van die dag deden we niet veel meer.. de dag daarna vooral lezend en luierend doorgebracht. Het werd dan ook al behoorlijk warm overdag.. zo rond de 30’C! Maar het fijne was, dat er vlakbij de camping een lekker rivierstrandje was.. elke middag en avond ging vriendlief daar met Jaxon heen.. zodat ie heerlijk af kon koelen. Z’n voetjes dan hè.. setters zwemmen niet hoor haha! Die eerste avond liep ik eens mee om wat fotootjes te schieten. Daarbij kwamen we eerst langs wat kleine bungalows in het dorpje, waarvan de tuinen aan de weg grensden.. en kon ik wat bloemetjes kieken..

.. toen ging het onder de ruïne langs..aar 06

aar 07.. en sloegen we af naar het strandje.. er was een stuw hier in het water.. als het hard zou gaan regenen kon het water hier weleens erg hoog komen te staan! Op de rots onder aan de ruïne stond een vermelding van hoe hoog het water daar gestaan had in 1983 (dat witte bordje wat je op de bovenste foto van de ruïne ziet).. ik was er verzopen hoor, zo hoog! Maar nu stond het water behoorlijk laag.. later die week werd middels platen de stuw voor een groot gedeelte afgesloten, zodat er voor de grotere stroom aan vakantievierders een wat groter zwembassin zou ontstaan..

aar 09a

aar 09bNadat Jax even afgekoeld was in het water (hij was er bijna niet uit te krijgen hehe), wandelden we weer terug.. nu nam ik wat wilde bloemen langs het pad op de foto..

Via een heel steil paadje kon je tussen de paar huisjes die nog rond de ruïne stonden doorwandelen, terug naar de camping..

Niet ver bij ons vandaan stond een vriendelijk Belgisch koppel, dat al drie weken hier op de camping verbleven had. Zij vertelden ons dat er de volgende ochtend, de dinsdagochtend dus, markt zou zijn in Lamastre. We vroegen of het aan te lopen was.. en jawel.. binnendoor zou dat een wandeling zijn van ongeveer een half uur. We besloten dan maar wat vroeg te gaan.. vóór het echt heel erg warm zou worden hè..  de zon scheen elke dag meteen al flink als we opstonden hoor! Maar het was een mooie wandeling, met bloemen en druiven te zien onderweg,.. en algauw uitzicht op Lamastre..

Moest ik nog lachen om dit monster dat een creatieve geest op een deur bevestigd had..aar 13

.. toen we even later, beneden aangekomen, een brug het water over moesten, wreef ik toch wel even m’n ogen uit toen ik daar aan de waterkant dacht een dromedaris te zien staan bij de paarden die aan het drinken waren..aar 14a

aar 14b.. maar het was écht een dromedaris..! Moest meteen aan het postje van FLUWIJN van een paar weken geleden denken.. tóén was het circus in Deinze en stonden de kamelen voor de Spar hahahaha! Ook hier was een circus neergestreken duidelijk.. en aangezien die wagens het halve parkeerterrein in beslag namen (waardoor er voor bezoekende automobilisten minder plek overbleef!) waren wij extra blij dat we waren gaan lopen hoor! Nu konden we de files voorbij zó de markt oplopen..

aar 16

Wat we tegenwoordig vaak doen, is dan om in het midden van het marktterrein een barretje op te zoeken voor een lekker espressootje.. en zo rustig naar het langs slenterende publiek te kijken.. zalig! Het werden zelfs twéé espressootjes.. het smaakte! hahahaa!

Maar algauw gingen wij ook weer verder..

Mooie fontein in het midden van de stad, waar je uiteraard door al die marktkramen niet veel van kon zien. Maar we hadden in een reisgidsje al gelezen dat Lamastre meer een werkstadje dan een toeristisch stadje was.. niet zo heel veel moois te zien dus..aar 18

Terug maar weer eens naar de camping.. voor het dus écht te warm zou worden. Ik zag onderweg, net voor de brug waar we wéér overheen moesten, nog een mooie wilde bloemenberm.. en aan de andere kant van het water aangekomen nog wat stokrozen..

En toen was ik m’n jongens kwijt.. die bleken naar het strandje, dat speciaal voor de campinggasten was, afgedaald te zijn. Dit lag aan de andere kant van de brug (waarover je de camping met de auto bereikte) ten opzichte van dat strandje bij de stuw en was overdag véél rustiger. Vriendlief vertelde me tóén pas dat op dat andere strandje  helemaal geen honden mochten, dat had ie later pas begrepen. Nou, ik vond het hier nog veel mooier eigenlijk.. met overal van die mooie donkerblauwe libellen boven het glinsterende wateroppervlak..

Kijk.. dit is zo ongeveer het diepste dat Jaxon gaat, net tot aan z’n buik hehe.. voor onze vorige honden was dat ook de limiet.. het zijn echt geen zwemmers, zoals retrievers hè hahahaa..aar 21

Het werd tijd om terug naar de camping te gaan.. om wat te eten en met wat te drinken in de schaduw onze boeken weer open te slaan hehe.. leve de luie vakantie! Maar vriendlief zou vriendlief niet zijn als ie niet tóch al wat plannetjes had gemaakt.. dingen te gaan zien, wegen te gaan berijden.. daarover meer in een volgend postje!

duim7Ik wilde hier nu alleen nog onze blogvriendin NOORTJE van harte succes wensen met het uitlopen van de Vierdaagse in Nijmegen. Ik hoop dat ze het haalt.. wellicht met een verkwikkend (onweers-)buitje op haar hoofd vanmiddag.. maar dat zal de pret vast niet kunnen drukken als het lukt deze monstertocht uit te lopen dit jaar! SUCCES NOG NOORTJE!! YOU GO GIRLLL!!!

***UPDATE! Net een smsje ontvangen.. ze heeft het gehaald!! Om kwart voor 2 was ze binnen.. een héle héle diepe buiging voor jou Noortje.. echt super gedaan!! Congratzzz! (en nu vanavond feesten hè..! hahahaa)

aar 22

25 gedachten over “Door naar de noordelijke Ardèche.

1. Blij dat Noortje het haalde!
    Haha, jullie hond blijft dus ook graag in het water. Ja, wanneer het zo warm is verfrist dat hé. Heb er hier ook zo een. Die krijgt snel te warm met zijn warme bontjas om.
    Twee espressootjes, dat moet daar de moeite geweest zijn 🙂
    Hopelijk hielden ze je niet van je middagdutje af 🙂
    Dat is het gevaar natuurlijk met goeie espresso’s.

2. Hoi Mizzke!
    Het was een beetje zoeken naar de geschikte camping maar jullie vonden die toch! Het zag er daar toch niet slecht uit in Lamastre. Je zag er zelfs een dromedaris 😀!
    Héél knap gedaan van Noortje! Mijn petje af voor zo’n mooie prestatie!
    Groetjes!

1. Ja, het was voor de eerste dagen van onze vakantie een heel geschikte uitvalsbasis! 🙂 Maar we bleven er niet de hele tijd hoor.. we hebben daarna nog op 4 andere campings gestaan! 😉

Yep, dat is echt een prestatie van Noortje hoor.. ik doe het haar niet na! 🙂

3. Eindelijk heb ik weer tijd om na de vierdaagse je blog te lezen en mee te genieten van jullie vakantie.
    Ik vond het door het warme weer wel een zware vierdaagse voor mij want ik ben meer een wandelaar voor tochten van een winterserie. Gelukkig was mijn privé verpleegster Heleen bij ons (zij moest nog de 40 km lopen en heeft het ook gehaald) die mijn blaren doorprikte en mijn voeten tapte. Ik denk wel dat ik mede door haar de eindstreep gehaald heb.

Bij deze ook dank voor de felicitaties.

1. Ik ben nog maar net begonnen met de vakantieverslagen hoor.. dus je kunt nog goed aanpikken hehe.

Is natuurlijk hartstikke fijn dat Heleen zo goed voor je kon zorgen.. maar je moet het tóch zelf wandelen hè.. en dat in die hitte.. echt heel goed gedaan van je hoor! En ook van Heleen.. ook mijn felicitaties voor haar! 🙂

4. Lamastre nooit gezien of van gehoord MizzD. Je ziet iedere keer je zo Frankrijk doorkruist kom je plaatsen tegen die je noch nooit hebt gezien. Leek me daar niet slecht, een markt dichtbij. Ach een dromedaris, was die in Deinze met een circus? Verdorie dat zouden ze moeten verbieden, dat zijn geen dieren om midden op een marktplein te staan. Hoop dat ze controle hebben gedaan, want tegenwoordig zijn ze heel streng op dergelijke toestanden. Hier is de dierenbescherming als ze het vernemen nogal rap ter plaatse.
    Ha Jaxon enkel oog voor zijn water en Vrienlief, maar trekken aan de lijn, mooi toch he!

1. Het was inderdaad een flinke markt daar in Lamastre.. maar het stadje stelde verder niet zo veel voor hoor.
      Vond het wel een grappig gezicht, die dromedarissen voor de Spar hahahahaa.. aach, die beesten weten niet beter hoor.. die zijn hun hele leven vaak al bij zo’n circus, ze zouden zich vervelen als ze niet meer mochten.. is toch ook niks?

5. Goede morgen Mizz. Heerlijk om zo met je mee te reizen dmv je foto’s , ik heb er weer van genoten. Hierdoor komen er bij mij weer oude herinneringen op, van toen ik samen met mijn man en een tent ook door Frankrijk trok. We hebben altijd veel gekampeerd, later ook met de kinderen alleen toen in een grote tent, daarmee bleven we langer op één plaats staan. Ach ja, een beetje weemoedig word ik er ook weer van.
    Ik wens je een fijne zaterdag.

6. Een restaurant op een top is ook een top uitzicht.
    Jaxon moet je ook beschermen tegen overdaad.
    heerlijk om zo je vakantie te vieren, gewoon ongedwongen.
    Water is altijd een verfrissing tijdens de zomer.
    Een mooie ruïne, maar van hoog water is er nu geen sprake.
    Een Dromedaris, je zou denken dat je te lang had doorgelopen.
    Een gezellige markt en stadje, maar geef Jaxon maar een riviertje.
    Noortje zeker gefeliciteerd. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

7. ‘De rimboe in’… -> dat zou pas ‘anders’ zijn, MizzD, hahaaa… ! Prachtige ruïnes, maar of ik dààr graag zou wonen… !? Heel mooie natuur ook.
    @’k Buig mee voor ons blogvriendinnetje ! Proficiat, Noortje ! Je deed het !
    Lie(f)s.

8. na het lange rijden , een prachtig plekje om te kamperen Mizzd..

leuk om zo’n dromedaris aan het water te zien..

prachtige foto’s met deze blauwe lucht

groeten

1. We wilden hier wat langer blijven dan één nachtje.. dus ja, dan zoek je door tot je iets vindt dat je aanstaat hè. 🙂
      Die blauwe lucht hadden we de héle vakantie.. zalig!

9. De warmte straalt van deze foto’s af. Er duiken tegenwoordig ook overal kamelen op. Misschien ligt het aan de opwarming van de planeet ? 😉
    Mooie lekker luie vakantiefoto’s zijn dit MizzD !

10. moooooie da-a-gen, dat is een liedje (van johan verminnen als ik het goed heb), daar moest ik aan denken bij de foto’s 🙂
    feww Noortje in zo’n warmte, vier dagen vele km’s, zonnehoedje af

1. Je zou er inderdaad bijna van gaan zingen hè.. het was heerlijk! 🙂

Noortje schreef van tevoren dat ze niet dacht het te gaan halen, maar gisteren, toen ik haar smste, schreef ze terug dat ze nog niet opgegeven had.. nou.. op de laatste vrijdag geeft bijna niemand op, dus ik geef ‘r een goeie kans! Maar inderdaad.. in die warmte..!! knap hè! al zouden het alleen deze eerste drie dagen zijn.. nóg enorm knap.. ik kan nog geen één dag 30km wandelen hoor!