Van alles te zien op doorreis..

door 00aNa die heerlijke pizza’s ( en jawel.. ook die ijsjes smaakten heel erg goed hahaha) liepen we nog even een laatste rondje door Retourtour (zo heette het mini-dorpje waar de camping was officieel hè, ook al hoorde het bij Lamastre). Ten eerste om Jaxon eventjes uit te laten.. die lieve hond had de hele tijd dat wij aan het eten waren, braaf onder de tafel liggen slapen door 00ben moet dan daarna altijd even wat energie kwijt.  Dus rent en speelt vriendlief dan eventjes met ‘m hehe! Voor onszelf is het voor de spijsvertering ook goed om even een loopje te doen. En omdat we de volgende ochtend zouden vertrekken werd het de laatste keer dat we hier rond konden kijken ook hè. Dus nog een laatste keertje langs de ruïne.. en naar het strandje, waar we tóén dus zagen dat het stuwtje afgedicht was om er meer een zwemplas van te kunnen maken. Ik neem aan dat die, nu het nog veel warmer geworden is, in die regio ook, flink gebruikt zal worden!

De volgende morgen deden we nog rustig aan.. een ontbijtje bij de tent, terwijl de koffie voor onderweg gezet werd. Om een uur of half 10 reden we dan weg.. en eerst ging het weer richting de Eyrieux-vallei.. die is zo mooi, die gingen we nu helemaal uitrijden.door 02

door 03Dat de noordelijke Ardèche nog niet zo toeristisch is heeft zo z’n voordelen.. het is er nog lekker rustig bijvoorbeeld. Een nadeel is, dat er maar weinig voor toeristen aangelegd is.. zo’n prachtige vallei en dan echt nérgens een mooi uitkijkpunt gemaakt om van het uitzicht te kunnen genieten en fotootjes vanaf te maken.. daar baalde ik wel van! De weg was wel niet zó druk, maar druk genoeg om niet zomaar te kunnen gaan stilstaan aan de kant van de weg! Die was niet breed en er reed hier ook gewoon zwaar verkeer hè! Ik kon dan vanaf de bijrijdersplaats wel van de prachtige omgeving genieten, maar vriendlief zag er als chauffeur weinig van en ik kon weinig vastleggen. Uiteindelijk stopte vriendlief op een klein uitwijkplaatsje.. misschien niet reglementair, maar we bleven er maar heel even hè.. net lang genoeg voor mij om wat fotootjes te schieten en voor vriendlief om ook de prachtig stromende rivier te kunnen zien..door 03a

door 03bdoor 03cVoorbij deze brug was er eindelijk een wat grotere parkeerplaats.. hier kon ik eruit om even terug naar die brug te lopen en wat te kieken..

door 04c

Vriendlief had ondertussen de thermos met koffie tevoorschijn gehaald, maar lang bleven we hier toch niet koffiedrinken hoor.. die P was net geasfalteerd (‘k moest uitkijken dat de boel niet aan m’n sandalen bleef plakken!) en het stonk er behoorlijk naar! door 05aWe reden verder.. en waren al snel daarna de vallei uit. Op een gegeven moment kwamen we bij een kruispunt in de weg, waar volgens een bordje dat daar stond een col was.. nou ja.. als een col ‘Col du Moulin á Vent’ (= ‘col van de windmolen’) heet móét je er als rechtgeaarde Hollander even stoppen hè hahahaa! door 05bEr was ook nog een klein monumentje voor het verzet in WO II. Maar wat we wel interessant vonden was een wegwijsbordje naar een heel oud kerkje, volgens het bordje uit de 11e eeuw. We besloten even van onze route af te wijken en dat kerkje op te gaan zoeken. Het zou in een dorpje dat Pranles heette moeten staan.. en een heel smal landweggetje leidde ons erheen. We hóópten dat er daar ergens ook een leuk koffiedrink-plekje zou zijn, maar nee.. het viel tegen. Nérgens een bankje en het kerkje? die stond verstopt achter een grote boerderij.. jammer, zoiets zou mooi solitair in het landschap moeten staan, dat geeft het iets bijzonders. Nu was het gewoon maar een heel oud, maar ook heel eenvoudig kerkje..

We reden dan maar terug naar de col.. en dronken daar, onder dit mooi bewerkte kruis, nog een kopje koffie..door 07

door 08aNu reden we over een mooie slingerweg langs een beboste bergflank naar het plaatsje Privas, de hoofdstad van de noordelijke Ardèche. Hier namen we ook wel even een kijkje. We volgden wel niet die  historische route waar we een bordje over zagen staan, zolang zouden we het bezoekje niet laten duren. Maar ik zag meteen al hele leuke muurschilderingetjes..

.. en verder ook nog fraaie bouwwerken, waaronder ook weer een Hotel de Ville met een toren, heel apart.. het stadswapen stond er in een tegeltableau op..door 09

Toen we terugkwamen bij de auto, die we op een grote parkeerplaats achtergelaten hadden, bleek onze auto geflankeerd te zijn door twee auto’s die er bijna tegenáán stonden.. vriendlief kwam er maar met moeite in..! En aangezien er tussen de rijen auto’s ook niet veel ruimte was, kostte het hem wat zweetdruppels (en veel aanwijzingen van mij) om zonder schade tussen die auto’s vandaan te kunnen draaien pfff! Beetje asociaal wel om iemand zó klem te zetten hoor!door 12

Wij reden nu verder zuidelijk.. en het landschap (en dus de uitzichten) werd eigenlijk nog steeds mooier. Ik zag op een bergpuntje een beeld staan van een geit(?).. die ik geprobeerd heb vast te leggen vanuit de rijdende auto.. op meerdere manieren hahahaha..

door 13Het werd zo onderhand eens tijd om uit te gaan kijken naar een camping.. en hoewel er wel redelijk wat waren in deze omgeving, waren ze niet allemaal naar ons zin. En het grootste struikelblok was, dat de meeste ongelofelijk duur waren! Dat zijn wij niet zo gewend in Frankrijk, waar we gemiddeld meestal zo’n 15 euro per nacht betalen (met soms nog wat voor de hond extra). Hier zagen we campings (en niet eens zulke luxueuze!) waar ze rustig het dubbele durfden vragen.. kom op zeg! dat gingen we dus écht niet doen! Bij een groot Toeristenbureau dat we op een gegeven moment naast de weg zagen, kregen we een folder met diverse campings in de buurt daar. En na nog wat campings afgekeurd te hebben, reden we aan het einde van de middag deze ‘camping a la ferme’ op.. en we besloten hier dan toch maar te gaan staan. Heel aardige boerin, beetje nurkse boer hehe.. maar we hadden de camping voor ons alleen..!

Het ziet er op de foto eerlijk gezegd beter uit dan het was hoor.. de grond was ooit omgeploegd en daarna niet afgevlakt.. dus een knollenveld zoals wij dat noemen. Maar we hadden het voordeel van lang gras.. dat kan die dikke bonken nog weleens neutraliseren.. en dat deed het inderdaad! Heerlijk geslapen daar! Het hele terrein liep ook nog eens af naar achteren.. maar er waren wel wat vlakkere plekjes te vinden. Het plekje wat we kozen had alleen geen dikke boom, dus weinig schaduw. Maar hé.. we hadden onze grote wing niet voor niks meegenomen hè.. instant schaduw!

door 15Naar goede gewoonte gingen we, zodra de tent stond, even de omgeving verkennen.. het plaatsje waar de boerderij stond om precies te zijn.. het heette Saint-Germain en we hadden bij het binnenrijden al gezien dat er een kleine kruidenier was waar ze ook vers brood verkochten.. dat is altijd al een voordeel. Maar het bleek nog een heel speciaal dorpje.. want zóveel onderdoorgangetjes in één plaatsje hadden we nog niet vaak meegemaakt! De mooie opengewerkte toren van de kerk was ook speciaal.. en dan met Maria er nog bovenop ook hehe..

door 15e

Ook nog wat mooie bloeiende planten en bomen kiekte ik.. de oleanders bloeiden er volop.. en ook weer die pluizig bloeiende boom, waarvan ik de naam nog steeds niet opgezocht heb haha..

(update: ooooh ik hád het kunnen weten, aan dat aparte blad te zien.. het is een mimosa.. maar die kende ik alleen in het geel!) Vanaf de camping was die toren ook heel goed te zien.. aan die kant van de camping was een paardenweitje, dus er was gemakkelijk overheen te kijken. Aan de andere kant grensde er trouwens een wijngaard aan het campingveldje, die hoorde ook bij de boerderij..door 17

Na zo’n lange doorreisdag maken we het meestal niet zo laat.. maar het koelde in die dagen ’s avonds nog wel een beetje af, zodat je dan pas echt kon genieten door lekker rustig bij je tentje te zitten  en even later naar de ondergaande zon te kunnen kijken hehe..

En toen kregen we nog een verrassinkje.. de toren bleek verlicht van binnenuit! Mooi gezicht!

Natuurlijk werden vanuit deze camping ( waar we uiteindelijk 4 nachten zouden blijven) ook weer de nodige uitstapjes gedaan.. dat is iets voor de volgende postjes!

door 20

21 gedachten over “Van alles te zien op doorreis..

1. Wie reist ziet nog eens wat.
    Een hond zorgt wel dat je in de benen komt.
    Je staat veilig op de uitwijkplaats, zo kunnen we de omgeving ook zien.
    Het is net een puzzeltocht, met mooie resultaten.
    Fijn als men zo je auto bijna vast zet, grrr.
    Een rustige camping met verlicht uitzicht. Hans

1. Ja, dat was echt even tobben op die parkeerplaats.. het is dat je zélf ook geen schade wilt, anders zou je ze van kwaadheid rammen hoor! echt asociaal.

2. Hallo Mizzdieke! Ja ik ben ook weer terug van weggeweest, het is hier ontzettend warm maar ik denk dat het bij jullie niet minder is! Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt,mooie gevels een prachtige kerktoren.mooie bloemen en soms vraag ik me af “lijden die niet van de droogte ” hier in mijn tuintje is er niks meer hoor 🙄 ! PROFICIAT het is prachtig! Tot de volgende keer xxxxxxxxxxx

1. Ik heb wel vaker gezien dat er speciale watergeef-wagentjes van de gemeente langs al die bloemen en planten gaan.. vroeg in de ochtend. Maar de planten daar in St. Germain waren gewoon bij particulieren hun huis hoor.. die zullen de mensen zelf wel water geven.
      In mijn tuin is tijdens de vakantie het één en ander dood gegaan.. en nu hangt er ook elke dag veel slap.. ik wil niet te veel sproeien aangezien er al een watertekort dreigt en we zijn nog lang niet klaar met die warme zomer hè.
      Hou je koel hè meid!
      XXX

1. Jaaa ik probeer hoor! Lena is met een waterkoeling afgekomen!gaat wel goed hoor, Wat water er in en een ijsblok er in en daar gaan we,en blazen maar, ha ha ha! Maar ik kan hem niet meenemen naar boven hij is zwaar als het nog warmer wordt dan kampeer ik maar beneden, Dikke knuffel xxx xxx xxx xxx xxx

1. Ja, beneden is ’s avonds áltijd koeler hè.. warme lucht trekt naar boven! Onze honden krijgen we in de zomer niet mee naar boven hoor.. die blijven liever beneden slapen. Ik heb het m’n vader ook geadviseerd, maar hij slaapt goed zegt hij.. ongelofelijk.. ik lig tot diep in de nacht wakker met die klamme hitte hoor.. en dan hebben we nog een ventilator in de slaapkamer staan..!
          xxx

3. Retourtour …de naam nodigt uit om er eens terug te keren Mizzd..

mooie uitzichten e n die kerktoren spreekt me ook erg aan

prettige dag

4. Hoi Mizzke!
    Prachtige zichten van die vallei! Het lijkt oneindig!
    Jullie vonden toch nog weer een goed plekje, en dan nog met sfeerverlichting ’s avonds 😀!
    Het blijft genieten hier!
    Groetjes!

1. We zagen ‘savonds, bij een wandelingetje achter de camping langs, nóg wat, maar dat was niet zo goed voor de sfeer hahahaa.. je gaat het lezen! 🙂

5. Een mooi verslag met fraaie foto’s, zo’n oud kerkje had ik ook niet willen overslaan. Die muurschilderingen, zij heel leuk, vooral de ezel. De vergezichten zijn prachtig.

6. Goede morgen Mizz. Bij jouw logjes over Frankrijk, denk ik altijd terug aan de tijd dat mijn man en ik samen, voordat de kinderen er waren, ook met een klein tentje door Frankrijk trokken. Meestal voor het seizoen begon en dus bijna lege campings en lekker rustig.
    Weer een mooie fotoreeks om van te genieten.
    Ik wens je een fijne donderdag toe.

7. Echt een heel mooie streek in Frankrijk, het lijkt wel zoals de Ardennen maar dan veel groter. En bijna altijd goed weer daar in de het zuiden.

8. Machtig-mooie-stukken-natuur, MizzD ! Leuke muurschilderingetjes. En de campingplek…, zo mooi stond je nog nooit. ’s Avonds in het licht van… ‘k Geniet…
    Lie(f)s.

9. Ik ben eindelijk in de gelegenheid om te reageren op de postjes van jullie vakantie. De wifi is namelijk niet altijd even goed op de camping. Ik lees ze wel op mijn smartphone maar ik kan hiermee niet reageren bij bloggers die bij wordpress bloggen (dit vind ik zo gek)

Wij zijn blij dat we airco in onze caravan hebben. We vonden dit eerst wel wat overdreven als je niet naar het zuiden trekt met de caravan maar het is nu echt geen overdreven luxe met deze temperaturen.

Ik geniet weer erg mee van de mooie Franse stadjes die jullie bezoeken.
    Die muurschilderingen zijn ook erg grappig vind ik.

1. Ik denk, dat als de zomers steeds vaker zo gaan worden ( en ze zeggen dat dat zo is) een hoop mensen gaan investeren in een airco in hun húís! Ikke ook hoor! hahahahaa!
      Fijn dat je mee geniet.. er komt nog véél meer! 🙂