Weer spannend!

comb 00Natuurlijk ging het allemaal goed daar op dat smalle weggetje langs die bergwand.. anders had ik dit allemaal niet meer kunnen schrijven hè haha! We kwamen helemaal niemand meer tegen.. dat is wel het voordeel van een niet zo bekend weggetje, dat slechts naar een startpunt van een wandelroute leidt.. de wandelaars waren die ochtend vroeg vast al naar boven gereden, die konden we niet tegenkomen.. en voor de rest was het weggetje blijkbaar voor niemand interessant. Maar wíj hadden er wel van genoten hoor! Minder van de kalksteenafgraving langs de weg vanaf de col.. en daar moesten we nóg eens langs, want het was een rondje hè dat we reden. Op het eerste fotootje rijden we er net naartoe.. nog geen last van de wolken kalk daar.. daar had ik geen foto van kunnen maken! We reden nu de andere kant van de vallei op om uiteindelijk weer in La Chapelle uit te gaan komen.comb 01a Maar we hadden de dag ervoor gezien, dat er vlakbij St. Martin-en-Vercors een klein groen recreatieterreintje geweest was.. niks bijzonders, gewoon een grasveldje aan de kant van de weg, waar een ondiepe beek langs stroomde. Maar er hadden die dag ervoor heel wat mensen op hun klapstoeltjes gezeten, hun kinderen spelend in het water. Nu het wat later op de dag was, zou het wellicht zo druk niet meer zijn en konden we Jaxon lekker even laten pootjebaden in dat water.

Het bleek helemáál niet druk meer te zijn, maar jammer genoeg waren er net wél nog mensen met een hondje.. dus Jax moest maar aan de riem blijven..

comb 01fZo’n wc-tje hadden we bij een klimgebiedje bij Buis-les-Baronnies ook al eens gezien hè.. het ziet er leuk uit en is van alle moderne snufjes voorzien! Enfin.. Jax was weer eens lekker afgekoeld en we konden weer terug naar de camping.comb 02

Daar ging die avond de zon mooi onder, maar dat konden we vanaf de camping niet goed zien.. alleen de bergwand waar we op uitkeken, die zagen we wel heel mooi oranje kleuren..comb 03

De volgende ochtend stond dan de tweede heel bekende autorit op het programma.. na de Gorges de la Bourne, die we meteen de eerste dag al deden, wilden we nu naar de ‘cirque de Combe Laval’. Dat is geen kloof, maar een soort van ronde kom tussen de bergen en hoog hier bovenlangs is een weggetje uit de rotswanden gehakt.. nou, jullie zullen begrijpen dat dat ook weer behoorlijk spectaculair zou zijn! We deden die in 2005, toen we ook al eens in de Vercors waren, van oost naar west.. en toen zat ik als bijrijder dus aan de ‘diepe kant’.. vriendlief wilde blauwe plekken ( van dat ik ‘m als het té spannend wordt in z’n arm knijpt hahahahaa) voorkomen en daarom zouden we hem deze keer dan maar de andere kant op doen. Er zijn toch wel een paar plaatsen waar je de auto uit kan om de boel wat beter te zien. comb 04a

Maar we moesten er eerst wel zien te komen dan hè.. een stukje verder rijden. Meteen al La Chapelle uit zag ik dit mooie klaprozenveldje naast de weg. Ik fotografeerde het ook nog vanuit de auto, heel erg scheef, maar de weerspiegeling in de auto vond ik wel gaaf..comb 04b

Algauw kwamen we langs de erebegraafplaats van het verzet.. dit had in de Tweede Wereldoorlog hier in de Vercors een enorm belangrijke rol gespeeld, maar er waren ook heel wat slachtoffers te betreuren geweest. En je komt in het gebied dan ook veel herdenkingsplaatsen tegen..comb 05a

comb 05dLangs deze begraafplaats ging de weg meteen flink omhoog..

comb 07.. naar de eerste col.. de Col de Carri op 1202 meter hoogte..

comb 08cVriendlief moet altijd laten zien dat ie niet bang is voor die hoogte.. maar ik zweette peentjes en vroeg hem alsjeblieft terug te komen.. ik zag die rotsrand aan de overkant.. het houdt gewoon ineens op hè..!comb 08d

Verder rijdend kwamen we in een bocht van de weg ineens nóg weer een herdenkingsmonumentje tegen.. even kijken natuurlijk..comb 09a

Nu zou de weg ons naar de D76 leiden.. naar rechts reed je dan meteen naar de Combe Laval.. maar dat wilden we dus niet, wij wilden eerst buitenom naar St. Jean-en-Royans.. hiervoor moesten we de Col de la Portette over. Blijkbaar was dit een geliefde beklimming voor fietsers, want we kwamen heel wat groepen tegen..comb 10

De col, op 1175m, vlak onder de wat kale bergtoppen, had een mooi breed uitzicht naar beide kanten.. hier nam ik wel even wat fotootjes.. met ons betrouwbare oranje ros in de hoofdrol hehe..comb 12

comb 13comb 13aHierna ging het (na eerst door een tunneltje te zijn gereden) vrij steil (10%!) weer een stukje naar beneden..comb 14

comb 15.. waarna we weer in een lieflijk dal kwamen.. met hier en daar een klein dorpje, maar vooral veel mooie groene wegen..

Toen we daar een kort doodlopend zijpaadje aan zagen, reed vriendlief dat achteruit in.. we zouden eens gaan kijken of we hier eventjes konden picknicken.. het was lunchtijd. Nou.. het stroompje dat erbij was vond Jaxon wel leuk hoor..

comb 17c.. en wij gingen gewoon maar op het gras zitten, op de handdoek die vriendlief uit de auto gehaald had, en aten lekker even een stokbroodje..

Toen alles op was, ontdekte vriendlief ineens dat er een teek op z’n been liep..! oei.. Jax is daar altijd goed tegen beschermd, maar wijzelf niet hè! Time to go! hahaha! ( en die avond werd er in de tent even een goede tekencontrole gehouden kan ik jullie verzekeren..!)

Hierna reden we naar St. Jean-en-Royans, waar we eigenlijk alleen maar naar toe gingen, omdat we die avond graag weer wilden barbecueën en bij de kleine Spar in La Chapelle hadden ze niet veel van vlees.. op zoek dus naar een grotere supermarkt die bij St. Jean zou zijn.. maar ik fotografeerde in het doorrijden toch nog wel het één en ander van de stad zelf ook hoor..

comb 20En toen eindelijk werd er koers gezet naar de Combe Laval.. het ging eerst weer flink omhoog door een bos.. comb 20ade route is behoorlijk hooggelegen hè.. en net voor het begin was er ook een parkeerplekje, waar we stopten, zodat we even vast een glimp konden krijgen van hoe het er van een afstandje uitziet.. dat kleine tunneltje daar in het midden, pal boven die afgrond.. daar zouden we even later doorheen rijden..!comb 21

Het leek of vriendlief zich mentaal aan het voorbereiden was op de moeilijke en spannende klus.. hahaha nee hoor, die vindt dat soort dingen alleen maar heel erg gaaf  om te doen..comb 22

comb 23Op weg maar dan.. ik heb doorlopend zitten kieken (hoefde nu nauwelijks te gillen omdat ik aan de bergkant zat hè haha) en post hier de meest interessante en spannende foto’s hehe..

comb 25

(ik vind op dat laatste fotootje net of er een reusachtige kameel over het randje kijkt hahaha)  Af en toe kun je parkeren dus.. en dat deden wij ook. Het viel me op dat het hier, op deze zo bekende route, ook helemaal niet druk was.. we werden gevolgd door nog een (Nederlandse) auto en tegemoet kwam er nauwelijks iets.. alleen maar fijner wat mij betreft hoor haha!

In het volgende postje rijden we de route verder af.. en gaan we langzaam maar zeker ook naar het einde van de vakantie toe.. het kon niet eeuwig blijven duren hè.. en het duurde sowieso korter dan dat ik er hier nu al over aan het posten ben hahahahaa!

comb 27

24 gedachten over “Weer spannend!

1. Ik heb twee keer dit logje bekeken : al die schitterende vergezichten waw ! Maar al lijkt het niet zo gevaarlijk ,ik zou op de smalle weg langs de steile afgronden toch niet erg op mijn gemakt zitten! Ik heb het al moeilijk als nichtje in Luxemburg op die slingerende wegen in de bossen rijdt . Bij elke scherpe bocht weet je niet wat er kan op je afkomen. Ach het is omdat wij in ons vlakke landje zoiets niet gewoon zijn.

2. Goede morgen Mizz. Nou van die randen ben ik ook nooit zo gecharmeerd geweest. Mijn man placht er ook wel eens te gaan staan, ik was altijd bang dat zo’n rand dan opeens af zou brokkelen. Nou daar zit je niet op te wachten natuurlijk. Maar hoe dan ook je hebt weer een mooie fotoreportage neergezet.
    Ik wens je een fijne woensdag toe.

3. zelf zou ik niet graag op dergelijke hellingen rijden Mizzd

maar met een goede chauffeur moet het een genoegen zijn..

prachtige uitzichten maar de eerste foto met de klaprozen is mijn favoriet

groeten

4. olala machtig mooi allemaal!!! indrukwekkend zo’n baantjes langs de bergen
    een wc’tje, een echt of op z’n frans met gewoon een gat in de grond? met als gevolg dat alles langs je benen loopt 😀
    prachtig ook met de klaprozen!

1. Nee hoor! mooi roestvrijstalen pot! en het gebouwtje heeft een speciale vorm dat ervoor zorgt dat kwalijke geuren meteen vanzelf afgevoerd worden.. is echt goed over nagedacht!

5. Gelukkig heb je de smalle wegen goed genoten, vandaag blijkt al dan een flinke brug fataal kan zijn.
    Een mooie combinatie, auto, wandelen en water.
    In WO II is er veel gebeurd en heeft het verzet echt verzet geleverd.
    Het is een prachtige omgeving, ik droom mee in de bergen.Oh, teken daar ben ik heel ziek van geweest. Hans

ot, vind je mis typen wel grappig.

6. MizzD waar hebben jullie zo’n gevaarlijke weg toch uitgehaald, Dat is wel een heel minder bekend stukje Frankrijk, al van gehoord buurman met de motorclub daar naartoe is geweest, maar het was zijn eerste en ook laatste keer, het ziet er prachtig uit, die kalkrotsen, alpenweides en steile hellingen, maar deze laatste… ik denk dat ze hier komen klimmen ook een hint wellicht voor vriendlief, maar als je daar naar beneden gaat met je auto, of moto, ben je wel recht de hemel in. Maar kom eind goed, al goed, maar Vriendlief is wel een durvertje. Echt ongelooflijk daar staat een toilet!!! Die foto is echt goud waard ga ik tonen voor iemand die ik ken die instaat voor Bruggen en Wegen, ik denk dat de naam zo is. Kan hij eens een voorbeeld aan nemen ze.

1. Nee hoor.. het is daar best bekend! Er rijden inderdaad heel veel motorrijders en fietsers.. en het is met de auto ook niet zo gevaarlijk als het lijkt hoor! 🙂
      Ja, die mooie toilethuisjes zie je steeds meer verschijnen op plekken waar er gerecreëerd wordt in Frankrijk.. maar ze mogen in België en Nederland sowieso een voorbeeld nemen aan de Fransen wat openbare toiletten betreft.. niet altijd even mooi en schoon, maar ze zíjn er.. dat kun je van hier niet zeggen! 😉

1. Hahaa nee hoor.. in je eentje kun je toch niet klimmen! 😉 En er zijn daar volgens mij ook geen behaakte routes uitgezet. De volgende dag waren we ergens waar dat wél was.. daar zagen we nog wat Oostenrijkers in klimgordels terug omhoog komen.

1. Ja.. dat is het hè.. wij zijn dat soort dingen niet gewoon. Zouden mensen die in de bergen wonen naar adem happen als ze bij óns zover over het vlakke land kunnen kijken? 🙂

7. Ik geloof dat ik net als Lies ook niet graag met jullie had meegereden op die enge weggetjes met die diepe afgronden. Maar je hebt natuurlijk wel prachtige vergezichten.

1. Hoewel ik vaak zit te gillen en te rillen, vind ik het toch elke keer weer schitterend, die weggetjes. Je gaat er niet snel hoor.. en als het écht gevaarlijk zou zijn, sluiten die Fransen de boel wel af.. dat zagen we bij de Gorges de Goulets ook nietwaar! 😉