Gelukkig was het stil..

bar 00aWe waren dus op wandel in Pont-en-Royans.. een mooi schilderachtig aan de rivier de Bourne gelegen plaatsje aan het begin van de bekende Gorges de la Bourne in de Vercors. En inmiddels waren we aan de waterkant uitgekomen.. Jaxon wilde graag dat water in (het was, zoals te zien is, ook die woensdag  de 11e juli weer een warme dag!) en dus wandelden we naar een lage betonnen brugje verderop.. daar kon je gemakkelijk even het water in. Er was een soort van klein recreatieterreintje op de andere oever en het werd op deze mooie dag goed gebruikt..

bar 01

Zoals ik al liet zien, stonden ook hier in dit plaatsje weer overal infobordjes.. altijd leuk, vooral als er van die weetjes over vroeger tijden op staan.. hier stond een bordje over ‘les Lavandières’.. ‘wasserijen’ denk ik dat dat waren aan de oude fotootjes te zien..in het water van de rivier werd de was gedaan..bar 02

Een heel ander bordje stond er aan diezelfde waterkant.. het waarschuwde voor hoog water.. géén overbodige luxe als je bedenkt dat het een kleine maand later zo mis was in de wat zuidelijker streken van Frankrijk hè..!bar 03

Een laatste blik over het water vanaf dit niveau..bar 04

.. hierna wandelden we weer terug omhoog het plaatsje in, waarbij we langs het Watermuseum kwamen.. ook daar vanaf was weer een uitzicht over de rivier.. en daar links is een glazen balkon, waarvandaan je vanuit het museum naar het water van de rivier kunt kijken hehe..bar 05a

bar 05Toen we nog even een kort rondje door de smalle steegjes van Pont-en-Royans hadden gedaan..

.. kwamen we op het Place d’Escalier ( die trap staat op het laatste fotootje.. we stonden eronder geparkeerd) bij de auto terug.. en toen bleek er iemand van een bezorgdienst zijn busje half achter onze auto geparkeerd te hebben. We wachtten even.. denkende dat het niet lang zou duren.. anders ga je toch niet zo asociaal dubbelgeparkeerd achter andermans auto staan hè.. maar nee.. we zagen alsmaar niemand komen! Nu is onze auto uitgerust met rondom cameraatjes, wat heel gemakkelijk is als je eens krap staat.. en met veel geduld konden we ons dan toch uit dat plekje wurmen. Pfff! van die strakparkeerders en foutparkeerders hadden we deze vakantie toch aardig wat last gehad hoor!

Meteen dezelfde weg terugrijden vonden we niet zo leuk.. dus keken we eens op de kaart en zo te zien konden we nog wel een leuk en mooi rondje rijden.. eerst een klein stukje de gorges in en dan al snel een afslag naar links, behoorlijk omhoog. En als ik zeg ‘behoorlijk omhoog’ dan bedoel ik eigenlijk ‘héél erg omhoog’ hahahahaa..! Prachtige uitzichten waren onze beloning..bar 07

bar 08bar 09Deze geheel onbekende ( en dus bijzonder rustige) weg begon wel heel erg op die van de Combe Laval te lijken hoor.. ook hier waren er nog allemaal tunneltjes..bar 10

bar 11bar 12bar 13Het verschil was dat we nu eerst via een lange haarspeldbochtenweg op de flank van de berg aangekomen waren en dat er alleen helemaal boven dus tunneltjes waren.. een beetje kleinere schaal van de Combe dus. Toen we boven aangekomen een klein parkeerterreintje zagen, tegenover een groot stenen kruis, zetten we de auto neer om eventjes terug te lopen. Het was er zó stil dat we een eventuele auto wel aan zouden horen komen.. dus niet gevaarlijk. We konden de weg naar boven trouwens voor het grootste gedeelte gewoon zien ook. In de berm veel wilde bloemen.. mét vlinders.. hier waren het voornamelijk dambordjes die er rondfladderden..

bar 15

bar 16(kijk, de weg omhoog die we gereden hadden)bar 17

bar 18Vriendlief wandelde nog helemaal naar het laatste tunneltje.. er waren namelijk wat (Oostenrijkse.. hun busje stond ook op het parkeerplekje) klimmers omhoog komen wandelen over een steil voetpaadje en hij wilde zien of ie de klimroutes kon zien, maar dat was lastig te zien..

bar 19c

Dus keerden we weer naar de auto terug en reden nog een mooi eindje door over vrij hoge wegen, maar die werden weer wat breder en toen was het niet zo spectaculair meer hehe! Aangezien het een rondje was, kwamen we vanzelf weer door Pont-en-Royans uit..bar 20

..  en reden we toch nog een stukje hetzelfde.. kon ik de speciaal voor de Tour de France (die een paar weken later hier door zou komen) gebouwde fietsen aan de kant van de weg nog op de foto zetten..

.. heb ze thuis op tv ook gezien toen ik naar de Tour keek! hahahaa!

bar 22aWe besloten die avond dat we de volgende dag in zouden gaan pakken.. in plaats van in één dag terug te rijden, wilden we liever het in twee delen doen.. kwestie van niet te vermoeid weer thuis te komen hè. Bovendien was het die vrijdag een dertiende.. je moet het lot ook niet gaan tarten natuurlijk om op zó’n dag een hele dag te gaan rijden..! hahahahaa! Neee.. we ontbeten die donderdag op ons gemakje.. bar 22blieten de tent nog even staan en pakten die daarna droog in. Om een uur of 10 reden we weg.. richting het noorden.. we zouden wel zien hoever we zouden komen, maar pakten ook een flink stuk snelweg mee nu. Picknicken deden we op een parkeerplaats bij een tankstation.. gewoon omdat je daar tenminste ook altijd een wc tot je beschikking hebt hè! En dat het ook op dié dag weer warm was is te zien aan Jaxon.. het enige stukje schaduw, onder de picknicktafel, pakte ie mee hehe!

bar 23aOm een uur of vier gingen we eens uitkijken naar een camping.. dus net voor Metz gingen we de grote weg af.. en kwamen uit in een klein plaatsje dat Corny-sur-Moselle heette. De camping die erbij hoorde lag ook aan de Moezel.. er was alleen een wandelpad tussen. bar 23bToen het tentje stond, besloten we dat pad eens af te lopen richting het centrum.. eens zien of we ergens zouden kunnen eten. Op de camping was wel een snackbar.. maar als het even kon aten we toch liever wat anders.

Of we wat vonden in dat dorpje vertel ik in een allerlaatste vakantiepostje.. en ook wat we verder nog meemaakten daar.. het leek rustiger dan het uiteindelijk zou blijken te zijn.. maar dat lag niet aan die camping..!bar 24
Dit postje stond trouwens onder de planknop.. het zou dit weekend zulk mooi weer zijn in de Ardennen, dat we ons tentje nog maar weer eens van zolder geplukt hebben, de slaapzakken opgerold en de wandelschoenen uit het vet gehaald hebben en naar daar zijn gereden.. weer eens eventjes genieten van het prachtige natuurschoon.. zalig!

bar 25

22 gedachten over “Gelukkig was het stil..

1. Het lijkt wel het dak van de wereld, waar jullie waren opgeklommen. Maar wat een overweldigd uitzicht daarboven !
    Asociale parkeerders, daar krijg ik ook het heen en weer van.
    Intussen zijn jullie alweer aan het genieten in de Ardennen.

1. Ja, was echt schitterend, het uitzicht daar boven.. en te weten dat we dat weggetje helemaal niet gepland hadden te gaan rijden.. we deden maar wat hahahaa!

Intussen zijn we alweer uitgenoten.. maar het was ook in de Ardennen weer zalig ja!

2. heel knappe uitzichten Mizzd

Place d’Escalier.. heeft zijn naam niet gestolen Mizzd..

wel een lange rit tot aan de Moezel..

dat moet in de kleren kruipen toch..

prettige dag

1. Beter tot aan de Moezel dan tot aan Rotterdam zelf in één keer hè.. het viel wel mee hoor.. we hadden alleen geen zin om nog te gaan koken die avond hehe. Én we wilden graag bijtijds naar bed.. dat lukte ook, maar.. nou ja, dat schrijf ik nog! 😉

3. Hoi Mizzke!
    Sommige automobilisten denken niet aan anderen. Héél asociaal! Maar de Fransen zijn er sowieso voor gekend om niet zo nauw te kijken in het verkeer hé! Een blutske meer of minder kan hen niet echt schelen.
    Mooie weidse uitzichten alweer! 😍
    Groetjes!

1. Echt lastig soms als ze zo asociaal parkeren.. wij zeiden al ‘als we de oude Landcruiser nog gehad hadden, hadden we die auto gewoon opzij geduwd’..! Voor dat ding waren we nooit zo benauwd om deuken te krijgen.. die was toch al oud en gehavend. Maar die Fransen hebben zelfs aan hun nieuwe auto’s inderdaad al vaak van alles aan blutsen en krassen.. die kan het waarschijnlijk nooit schelen inderdaad.. een vooroordeel bevestigd hehe!

1. MizzD dat asociaal parkeren is hier ook zo, en toeteren als je volgens de aangegeven snelheid rijdt, meis, altijd te traag, en zeker voor de heren met een B.M. W. dat is een ras apart. Ach de Fransen al hun schone Citroëns die staan op te roesten in den boomgaard of onder hooi in een of andere verlaten stal, neen die waarderen zelf hun eigen merk niet. Maar we zien wel dat de Fransen hun President altijd de voorkeur geeft aan een wagen gemaakt in zijn eigen land, en niet met Audi of een ander merk rijdt, terwijl hier alle echte Belgische auto industrie die er is geweest, totaal verdwenen is. Minerva was in het begin van de 20e eeuw een Belgisch motor-, fiets- en automerk dat koningen en filmsterren onder zijn klanten mocht rekenen, maar nu niets meer. Allez MizzD we zitten plots in de auto’s zeg, je ziet wat een blogje zoals U kan doen he!.

1. Hihi.. het zou lastig worden om de Belgische regenten nog in Minerva’s te laten rijden.. zijn zeer zeldzame klassiekers geworden hè.. die komen niet meer uit de verwarmde garages bij hun gefortuneerde eigenaars..! 🙂 Wél héle mooie auto’s ja.. en de motoren niet te vergeten..! Een godin in het logo waardig! 🙂

4. De stilte kan mij ook wel bekoren.
    Het zijn foto’s die je zo in een vakantiebrochure kunt plaatsen en ook wel tegen komt.
    De info is interessant al je de taal beheerst.
    Daar vergist men zich wel eens in dat een vriendelijk beekje een woeste stroom kan worden.
    De Fransen parkeren en rijden op zijn Frans, dus op een stille plek parkeren zal geen problemen opleveren.
    verstandig om over meer dagen terug te rijden.
    Het verhaal heeft nog een staartje. Hans

5. Jammer MizzD dat je niet even het watermuseum bent gaan bezoeken, Jan en Co heeft er geweest, het is leerlijk en op een prettige manier voorgesteld. Kan je zien de mannen van de Vercors ontdekten hoe ze het water konden gebruikenvoor de productie van hernieuwbare elektriciteit. Maar jullie zijn wandelaars, vandaar willen jullie ook heel veel van de streek zien, maar hier helemaal niet.Maar voor vrienlief waarschijnlijk wel de moeite om dit te zien.
    Loodzwaar moet die eerste rit geweest zijn voor de ronde van Annecy naar Le Grand Bornand, prachtig als je alles zo van uit de lucht weer eens kan meemaken!

1. Er zijn maar weinig musea waar geen honden in mogen hè Greta.. en het waren geen temperaturen om ‘m even in de auto te laten wachten..!
      Die waterkrachtcentrales hadden we eerder al in de gorges ook gezien.. met de benodigde info op borden erbij.. dat was voor vriendlief wel genoeg hoor! 😉

Ja, ik kijk ook altijd naar de Tour voor de beelden van de omgeving.. lastig dingen te herkennen zo van boven.. maar soms zie je ook wel beelden vanaf de motoren en dan herken je soms weleens wat hè! 🙂