Het staartje van de vakantie..

amos 00Omdat we niet het hele eind naar huis vanuit de Vercors in één dag wilden gaan rijden (om dan vermoeid thuis aan te komen hè), waren we op zo’n tweederde van de rit gestopt, bij een klein plaatsje net onder Metz, dat Corny-sur-Moselle heette. Hier was een redelijk grote camping, die (toen) vooral door doorreizigers gebruikt werd.. er stonden aan het begin al veel caravans met slechts hun steunvoetjes uitgedraaid en verder niks, vaak niet eens van de auto afgekoppeld. Die mensen waren dus net als wij op doorreis ófwel terug naar huis, ófwel richting verder het zuiden en klaar om de volgende dag weer verder te gaan. Wij hadden ook niet zoveel uit de auto gehaald hoor.. en dús waren we al snel op stap, via het voetpad langs de Moezel op weg naar het centrum.. om eens te zien of dat wat was. En of we er ergens wat zouden kunnen eten die avond.. om de vakantie leuk af te sluiten. Het was er mooi wandelen.. met steeds weer uitzichten over de rivier..amos 01

amos 01aOp een gegeven moment kwamen we langs een gebouwtje..amos 02

.. tja.. die graffiti was niet hetgene waar ik die foto voor nam hoor.. die zouden ze weleens weg mogen halen! Nee.. het waren die metalen plaatjes die op die gevel zaten die mijn interesse wekte.. die aangaven hoe hoog hier het water soms gestaan had..! En vooral toen ik nog eens wat beter keek en zag dat sommige in het Frans waren, maar anderen in het Duits..! Een stukje geschiedenis op nog geen vierkante meter.. waarbij duidelijk werd, dat deze streek dus ook weleens onder Duits bewind viel!amos 02a

Aan het einde van het wandelpad liep je zó het dorp in.. ik zag prachtige hibiscusbloemen over een tuinmuur piepen..amos 03a

amos 03b.. en sommige bewoners hadden een bloemenplaatje van hun gevel gemaakt..amos 04

Van die oude metalen balkonhekjes ga ik ook nooit aan voorbij zónder er een fotootje van te maken hè.. maar veel viel hier verder niet echt te zien.. dit leek echt het centrum niet te zijn..amos 05

Toen we bij een brug over de Moezel uitkwamen wisten we het zeker.. want hier liep je het plaatsje alweer uit..!

amos 07

amos 08Terug wandelend kwamen we bij een Y-splitsing.. de linkerpoot van de Y was het wandelpad terug naar de camping, dus sloegen wij de rechterpoot in, want die zou ons dan toch wel naar het centrum leiden? Dat was ook zo.. maar het was niet zo heel erg veel. Ik vond de kunstige producten van de vakantiebesteding voor kinderen, die overal tentoongesteld stonden en hingen, wel grappig..

Maar ook de kunstige producten van Moedertje Natuur die je in openbare perken en tuinen bij huizen kon zien..

amos 11

amos 12amos 13amos 14We vonden een pizzeria die die avond open zou zijn.. jippie! Dat werd dan onze bestemming die avond. En langs de kerk en een klein pleintje daarachter, waar we een herdenkingsmonumentje zagen, ontdekten we een klein park, waar we doorheen wandelend meteen weer bij het eindpunt van het wandelpad langs de rivier uitkwamen.. zo wisten we voor later die avond dus ook hoe we zo kort mogelijk terug konden lopen naar de camping. Het restaurant ging pas om half 8 open.. dus terug op de camping dronken we nog even wat.. en kletsten met een heel vriendelijke Engelse mevrouw ( of eigenlijk was het een Canadese, wat je wel kon horen), amos 15die weg was van Jaxon en daarom als ze langsliep elke keer even kwam aaien hehe. We zagen nog meer tentkampeerders komen.. een vrouw alleen met 2 kleine kindjes.. en een Duits gezinnetje op de fiets. Ze zetten allemaal hun tentjes zo’n beetje rond de onze neer.. amos 16het was dan ook zalig vlak daar.. daar hadden wíj die plek ook op uitgezocht hoor.. na een week omhoog kruipen in je slaapzak wil je weleens vlak liggen hahahahaa! Het was bovendien niet ver van het toiletgebouw.. ook altijd handig!

Maar om bij half acht begonnen wij dus voor de tweede keer dat wandelpad langs de Moezel af te wandelen.. dit keer dus niet zo ver als de eerste keer.. daar waar de achterkant van de camping was (er was een afgesloten hek daar, dus je kon er aan die kant niet in of uit) sloegen we nu algauw naar links af het park in..amos 17

amos 18Meteen door naar de pizzeria, waar we al een gezellig geroezemoes vandaan hoorden komen, zodra we de weg er naartoe overstaken.. het was er dan ook al redelijk druk op het niet al te grote terras. Maar er was gelukkig nog plaats voor ons en we bestelden, ná een aperitief (pilsje voor vriendlief, wit wijntje voor mij), allebei dezelfde pizza.. weet niet meer hoe ie heette, maar hij smaakte heel goed! Net zoals de ijsjes die we als dessert namen.. mjammmm!

Zalig etentje, lekker nog in het zonnetje, waardige afsluiter van een heerlijke vakantie.. waarna we voldaan de terugweg naar de camping weer aanvaardden..amos 20

Toen we weer door het parkje liepen, was er een klein podium opgebouwd, waar een toneelgezelschap iets aan het repeteren was..

amos 21c

Grappig.. we bleven eventjes staan kijken, maar verstonden er niks van hehe.. en dus gingen we toen maar écht op weg terug naar de camping via het wandelpad.. met steeds maar weer die uitzichten over de Moezel hè.. ook wat later op de avond bleef dat nog steeds mooi hoor..amos 22

amos 22aEnfin.. op de camping waren nog méér doortrekkers bij gekomen.. een groepje Harley Davidson-rijders onder andere.. maar ook die stonden vrij vooraan op de camping, meer bij de caravans. Meer in het midden, waar wij ons tentje opgezet hadden, waren nog wat meer tentjes bijgekomen, maar het was er nog steeds vrij rustig.. en de kindjes waren allemaal al naar bed. Helemaal achteraan stond de grote speciaal tot camper omgebouwde zwarte terreinwagen waar onze ‘Canadese vriendin’ met haar gezinnetje mee reisde.. ook zij stonden er maar één nachtje.. ze waren op weg naar Corsica zo vertelde ze. Omdat wij daar in 2015 nog geweest waren konden we haar wat tips geven over te vinden campings daar.. dat werd ook weer even een gezellig praatje. Het was een heel gemoedelijke avond.. maar we waren van die dag rijden toch wel aardig vermoeid en maakten het niet zo laat hoor.. om een uur of 11 lagen we in onze slaapzakken. Na elven zou de slagboom van de camping ook dichtgaan, zodat er geen auto’s meer op konden rijden tot 7 uur de volgende ochtend.. ideaal voor een goede nachtrust!caravan115B15D

MAAR.. vraag me niet hoe het kan (want dat weten wij echt nog steeds niet!), maar na een paar uurtjes slaap ( ik was meteen in slaap gevallen en was nog in m’n diepe slaap) werd ik toch wakker van een automotor.. en even later van felle autokoplampen die dwars door ons tentje schenen..! ‘Verdikke’, mompelde ik.. ‘moet die nou net hiér gaan staan?’ Vriendlief was ook wakker geworden en zei ‘oh.. er worden caravansteuntjes uitgedraaid.. die staat zó’. Nou.. niet dus! Blijkbaar was die caravan zo volgestouwd met spullen, dat die éérst allemaal van daar naar de auto moesten verhuizen, eerdat het gezin ( want dat was het zo zagen we de volgende ochtend, vader, moeder en twee pubers) hun intrek erin konden nemen. En dat ging dus allemaal niet zachtjes..! Slaan met de autoportieren, elkaar toeroepen, gerammel met het plastic meubilair.. alsof het vier uur in de middag was..! Maar het was dus over enen ’s nachts en het ging bijna een uur zo door! caravan225B15DEr stonden rondom dus allemaal kleine tentjes met slapende mensen.. kinderen onder andere.. níks trok men zich ervan aan! Nog nooit zoiets asociaals meegemaakt! En dat terwijl er een halve camping nog leeg was.. plekken waar ze helemaal geen buren hadden gehad en die net zo groot waren.. echt belachelijk hoor.. ik lag me dood te ergeren! Hoorde aan het luide gepraat dat het Nederlanders waren en had last van vervangende schaamte.. bah! En de volgende ochtend..? waren ze nog eerder op dan wij en begon om half 7 het hele circus weer opnieuw.. allemachtig! Dat zijn van die lui die in twee dagen naar de Costa del Sol of zo willen rijden.. rijden rijden rijden, zolang mogelijk doorrijden.. maar ondertussen wel ’s nachts mensen hinderen die liever het wat rustiger doen..! Vreselijk!

Wij ontbeten eerst nog op ons gemakje op de camping.. en nadat de boel weer ingepakt was, reden ook wij redelijk vroeg de camping weer af. We zouden níét naar de grote weg terugrijden.. het was immers vrijdag en dus was er kans op files.. door Metz, maar vooral ook door Luxemburg, waar het altijd druk is in de spitsuren. Dus gingen we via kleinere wegen, veel leuker ook, kom je nog eens door plaatsjes, waar je onder boogviaducten doorrijdt hehe, nog oude Renault4-tjes geparkeerd ziet staan en prachtige hoek(punt)panden kunt bewonderen.. onder een wirwar van elektriciteitsdraden..

Het ging door de ‘graanschuur’ van Frankrijk.. korenvelden zover je kon kijken!.. waar we zagen dat het graan allang geoogst was (logisch, met dat warme weer dat we hadden!), maar het mais stond er nog goed groen bij..amos 24

amos 25

Bij Arlon ging het dan de grens over, België in en daarna dan algauw weer een grote weg op, om probleemloos in de middag thuis in Rotterdam aan te komen.. gezond en wel. Wauw.. wat een mooie vakantie was dat! Heb er flink wat postjes over gemaakt, maar dat is voor mij ook om nog eens terug te lezen en te kijken en nóg een keer na te genieten hè.. én om te bewaren, zodat ik dat later nóg eens kan doen. Ik hoop dat jullie ook een beetje meegenoten hebben.. aan de fijne reacties elke keer te lezen denk ik van wél!

amos 26

49 gedachten over “Het staartje van de vakantie..

1. Even dag zeggen en dan voor je langs komen
    Lts’en bij jou is te intensief te vermoeiend
    Moet slles heel erg vergroten en dan nog ….blijft moeilijk
    Gelukkig zijn er nog je fotos

2. Wat jammer van die rest verstorende ‘Ollanders. Nu, volgens mij zijn jullie geen stereotype Nederlanders hoor, en zie dat ajb als een compliment, het is zo bedoeld. Die nachtrustverstoorders passen eerder in het beeld dat ik van de gemiddelde Nederlander heb. Maar er zijn uitzonderingen. De fokkers van ons hondje zijn bvb ook heel toffe en bescheiden mensen die helemaal niet luidruchtig zijn. En van Belgisch bier houden, enfin, de man toch. Maar goed, ik begeef mij op dun ijs, dus zou beter zwijgen. Ik zou ook razend geweest zijn.

Je hebt de kop van je blog heel mooi veranderd, heel knappe foto.

1. Glad ijs inderdaad hehe.. ik denk dat de mééste Nederlanders zijn zoals ik.. maar de uitzonderingen vallen altijd meer op hè.. die asociale luidruchtige zéker! Zo ontstaan vooroordelen.. ik denk bijvoorbeeld ook niet dat élke Belg dom is, maar dat vooroordeel bestáát hier in NL wél! 😛

Die foto staat er alweer een tijdje.. ik wilde ‘m juist weer eens gaan veranderen hahaha!

3. Ook ik heb heerlijk meegenoten van jullie vakantie. Die foto van die blauwe raamluiken met de bloembakken vind ik geweldig.
    Ik zou denk ik me zo geërgerd hebben aan die Hollanders met hun lawaai dan ik er misschien nog wel op afgestapt zou zijn en hun (hopelijk) vriendelijk verzocht hebben wat minder luidruchtig te zijn. Maar je weet dan weer nooit of ze er dan begrip voor gehad zouden hebben.

1. Mensen die asociaal zijn trekken zich van een ander sowieso niks aan hè.. maar ik heb ’s ochtends wél even getwijfeld.. of ik hen erop aan te spreken. Heb het niet gedaan.. had geen zin in een confrontatie met duidelijk niet erg beleefde en respectvolle mensen..! :-/

4. Ja weer een hele mooie blog! Weer zo ’n gevel met die blauwe luiken en zo ’n bloemenpracht wat mooi! Hier is de tuin het kijken niet waard,maar kom er zijn ergere dingen o a de poes van Lena die haar spuit moest krijgen en waar ik de hele voormiddag verslag van kreeg! Jezus die ons is ook wel een beetje eigenzinnig maar met Silverke kun je niets doen , ze liep daar maar vettig te zijn en die beestjes voelen dat, na veel probeer eens dit of dat die toch niets uithaalden heb ik gezegd doe lange mouwen aan! Zeg krijg jij dat op zo ’n pizza daar doe ik 14 dagen mee mee! Was mooi en aangenaam om te kijken dat beeld van Jaxon díe daar zo braaf meeloopt ’t was mooi!Dikke knuffel xxx xxx xxx xxx van uit Brugge en tot de volgende keer

1. Hahahaaa.. ‘doe lange mouwen aan’.. is dan ook een héle goede tip met zo’n katje..! 🙂 Ik vind eigenlijk dat de dierenarts maar een oplossing moet zien te vinden om Silver haar jaarlijkse spuitje te geven.. die hebben toch vaak van die leren handschoenen daarvoor? dan hoeft Lena ook geen kalmeringspilletje te geven hè! 😉

Jawel.. zo’n pizza krijg ik wel op hoor.. en volgens vriendlief ook nog razendsnel, maar ik vind kóúde pizza heel erg vies (smaakt naar k*ts vind ik).. ik wil het dus op hebben vóór ie koud ís hahahahaaa!
      Dikke knuffel vanuit Rotterdam terug! xxx

1. De oplossing was dat pilletje…
        Ik wil haar niet nóg meer stress geven met van die grote handschoenen. Ligt allemaal aan mij dat ikzelf stress heb. 😞
        Groetjes!

1. Och natuurlijk niet.. meid toch! Silver is gewoon echt geen katje om zonder handschoenen aan te pakken!..of jij nou wel of niet gestrest bent.. anders zou die dierenarts het wél zonder problemen moeten kunnen.. toch? Trek het je nu maar niet aan.. het is weer voorbij voor een jaar en poes blijft weer gezond en haar eigen speciale zelfje! 🙂

5. prachtige vakantie
    een vakantie zoals ik het zelf zou willen, maar een mens kan maar doen wat hij aankan
    heel zeker heb ik genoten van je verslag!! prachtige dorpjes gezien met zalige steegjes 🙂

6. MizzD ik zit met een vraagje…..ik zie hier bij Lena en U zo’n mooie smiley gezichtjes staan, hoe krijgen jullie dat hierop?

1. Oh, die van mij zijn maar eenvoudige.. je typt dan gewoon een dubbele punt met een streepje en een haakje sluiten erachter, dus : – ) hè, maar dan zonder spaties ertussen en dan krijg je dus zo’n lachebekje. Met een P erachter krijg je zo’n tonguitstekertje en als je in plaats van een dubbele punt een puntkomma doet krijg je een knipoogje. Maar hoe je die mooie van Lena krijgt weet ik zelf niet eens hoor.. dat moet Lena maar eens uitleggen! 😉

1. Wel dat zal het zijn Lena, maar die heb ik niet op mijn toetsenbord. Wel als ik een mail schrijf kan ik daar gebruik van maken, het zijn er maar ’n paar, en ik vergeet het dan nog. Ik ga een nieuw toetsenbord moeten aanschaffen, verdorie en juist een nieuwe computer gekocht, maar geen toetsenbord, ga die mannen direct doen kijken om ook zo een te hebben! En bedankt, probleem opgelost Lena, en bedankt MizzD om het langs deze weg te mogen en kunnen vragen!

1. Ik denk dat dat meer op toetsenbordjes van tablets en smartphones zit dan op toetsenborden voor pc’s hoor greta.. maar je weet, ik ben een digibeetje.. dus misschien ben ik wel abuis! 🙂

7. Een héél mooie afsluiter MizzD met pizza en ijsjes en R4-tjes en helaas ook wat asociale kampeerders. Wij hebben zeker en vast van uw reisverslag genoten !

8. Hoi Mizzke!
    Ik heb weer genoten van je verslagen over jullie vakantie! Ook nu sprong dat bloemengeveltje er voor mij uit!
    Wat een antipathieke mensen zijn dat om midden in de nacht zo’n kabaal te maken!

Vandaag heb ik de tip van Noortje geprobeerd. Pil geplet en met wat boter op Silver haar pels gesmeerd. Resultaat: 0,0000! Mevrouw is met de smurrie op haar blijven rondlopen van 9u30 tot 12u30 en weigerde zich te wassen! Een half uur voor de dierenarts kwam heb ik het dan zelf afgewassen want het had dan toch geen zin meer! (En nu zit ze zich uitvoerig te wassen 😀) Maar de inspuiting heeft ze tóch gekregen hoor!
    Groetjes!

1. Fijn zo.. twijfel soms weleens of mensen het wel leuk vinden om te lezen, maar blijkbaar toch wel.

Die kat van jou moest eens een lesje gehoorzaamheid hebben hahahahaa.. daar hebben ze voor honden hele cursussen voor.. waarom niet voor katten eigenlijk hé? hahahaa!

1. Tja, katten zijn eigenzinnige wezens en Silver is er dan ook nog eens de overtreffende trap van 😂😂😂! Én, ze voelt de spanning bij mij. Ze wéét gewoon dat er iets staat te gebeuren! Dan is het helemaal naar de boem natuurlijk!
        Groetjes!

1. Misschien een goed idee, alhoewel ik op mijn werk ook soms tegen veel stress moet kunnen. Maar een cursus om Silver te misleiden misschien? 😂😂😂

2. Ik dacht dat wij een kat hadden die eigenzinnig was maar die van jou spant toch wel heel erg de kroon.
      Die van ons gaat voor zijn injecties en als er problemen zijn naar de dierenarts maar is daar met veel moeite uit de reismand te halen. Dierenarts en de assistente moeten al het mogelijke doen om heen eruit te krijgen maar na het onderzoek of injectie weet hij niet hoe snel hij er zelf weer in moet gaan terwijl het thuis een kunst is om hem erin te krijgen, hahaha.

1. De enige oplossing is een relaxpilletje.. maar als je die er dan ook niet in krijgt.. dan móét de dierenarts toch echt zelf beter z’n best doen hè. Of je moet ervoor kiezen die jaarlijkse inenting maar te laten zitten.. als het beestje toch nauwelijks met andere katten in aanraking komt is dat misschien niet zo risicovol. Maar Lena moet sowieso zichzelf er niet de schuld van geven.. een kat is nu eenmaal een eigenzinnig dier en de ene is al schuwer dan de andere.. niks aan te doen. Je kunt maar je best doen voor je beestjes.. en het is duidelijk dat ze dat echt wel doet!

9. Wel MizzD voor ons is dat eigenlijk een soort reisgids je blogje. Je print alles af, en met dit in de hand, haal je toch veel meer uit je reis, zeker als er je er noch nooit geweest bent. Is een handleiding.
    Ach dat ken ik die helden die op twee dagen in Oostenrijk stonden en dan zeggen het was de moeite niet, natuurlijk je moet rijden bij nacht, die zien niets, dat ik me afvraag waarom gaan jullie eigenlijk, als alles zo in stroomversnelling moet gaan. Jammer maar het was wel een ontzettend prachtig landschap,en daar kan ik van genieten, net of je bent er zelf geweest!

1. Als je maar één week vakantie hebt, tja, dan gaan wij ook wel vaak in één keer door.. maar wij gaan nooit zover dat we dan laat aankomen. Nooit langer rijden dan een uur of 10.. dan ben je met de pauzes nog bijna 12 uur onderweg en dat is meer dan zat! Maar véél liever ga ik in gedeeltes.. en dat je dan inderdaad onderweg ook al geniet.. dan worden de reisdagen echt ook volwaardige vakantiedagen hè!

10. Dat was een fijne tussenstop hoor, ook daar was veel moois te zien. Dat huis met al die bloembakken, is echt een plaatje! Jullie kunnen nog lang nagenieten van een fijne vakantie, en wij hebben genoten van jou mooie verslagen.

11. Goede morgen Mizz. Ik snap niet dat die mensen nog werden toegelaten. Wij hebben een keer in de auto geslapen omdat we de camping niet meer op mochten en dat begreep ik prima. Dat we zo laat waren kwam omdat de boot vanuit Corsica toen vertraging had gehad.
    Wat een mooie bloementuin heb je gefotografeerd, het lijkt wel een Engelse cottagetuin.

1. Dat snapten wij dus ook niet.. er stónden zelfs ook een paar auto’s op de parkeerplaats buiten de camping, die er duidelijk niet meer op gekund hadden.. hoe die kerel het gelukt was tóch voorbij die slagboom te komen is ons nog steeds een raadsel. Maar áls het je lukt, dan doe je toch zachtjes hè.. maar nee hoor, zelfs fluisteren was blijkbaar teveel moeite pfff!

Vond die tuin ook de moeite.. het was niet écht mooi aangelegd, maar er bloeide wel heel erg veel..! 🙂

12. Als je een zo verre rit moet doen is het goed dat je dat in twee delen doet. Wel een beetje jammer van dat gezin maar die maken van hun vakantie een gestreste bezigheid. Van vakantie moet je kunnen genieten zoals bij jullie.

1. Dat zijn van die mensen die dan op vakantie een hartinfarct krijgen en dan niet snappen hoe dat kan, want ‘ze waren toch rustig op vakantie..?’ :-/

1. haha, misschien leren die het ooit nog wel:-) als je wat ouder wordt begin je andere dingen meer naar waarde te schatten dan dat gejaagd gedoe soms.

13. Ook een staartje is vakantie.
    Een tussenstop is nog niet zo verkeerd.
    Zo het water heeft zeker hoog gestaan, de Moezel kan wild zijn weet ik nog van de bezoeken in Duitsland.
    Er valt veel te ontdekken in het dorp.
    De tweede wandeling leverde wel een heerlijke maaltijd op.
    Vriendlief die is er niet vies van.
    Het toneelgezelschap zal wel met WO I hebben te maken, zie ik op verschillende logjes voorbij komen.
    Niet prettig en vreemd dat er nog zo laat gasten op de camping kunnen komen.
    Een toeristische route is altijd gezellig, vooral geen haast hebben dan heb je echt vakantie.
    Een geweldig verslag met veel plezier meegeleefd. Hans

1. Dit was nog wel in Frankrijk hè.. maar daar heeft die oorlog natuurlijk ook huisgehouden.. ik weet niet ter ere van wat het was.. ik dacht eerlijk gezegd dat het wellicht met de 14e juli, de Nationale Feestdag van Frankrijk, te maken zou hebben.. dat was twee dagen later.

Fijn dat je plezier beleefde aan mijn verslagen!

1. Kwam regelmatig bij Vlaamse blogers voorbij, maar denk dat je je qua datum wel gelijk hebt.
        Ja, Men vraagt en wij draaien, was echt een Veronica programma.
        Ben een tijd lid geweest van de zeezender download club, maar die is helaas ter ziele.

1. Heb nu pas gelezen dat het plaatsje in de Tweede Wereldoorlog, van 8 tot 10 september 1944, compleet in puin geschoten is bij de Slag om Metz.. wellicht waren ze dáár wel mee bezig, om dát te herdenken dit jaar? echt geen flauw idee hoor!