Naar De Rust..

dele 00Ik was dus op wandel in de omgeving van Werkhoven, een kleine gemeente in de provincie Utrecht, waar voor de 7e keer de Leientocht georganiseerd werd, ten bate van een nieuw dak voor de Sint Stevenskerk aldaar. Ik was al rond het mooie kasteeltje Beverweert gewandeld, maar was nu, na de lánge oprijlaan naar de hoofdingang van het kasteel,  uitgekomen op een vrij lang landweggetje. En zoals ik al schreef in het vorige postje.. ik begin dan meestal automatisch een ferme mars te neuriën of een liedje te zingen waarop het lekker doorwandelen is haha. dele 00aDat loopt wat fijner hè.. en dan rollen die kilometertjes wat vlotter onder je schoenen door vind ik. Ik kan trouwens niet zeggen dat er helemaal niks te zien was.. vrij in het begin kwam ik meteen al deze boerenwoning tegen met een toch wel bekende naam! Het leukste eraan vond ik, dat in de grote tuin er rond, een kleine tent opgezet stond.. grappig zeg, dat je zó’n grote tuin hebt dat je er zelfs kunt kamperen..! hahaha! Had wat voor mij geweest, toen met die warme zomerperiode.. in ons tentje, aan alle kanten voorzien van horrengaas, heb je geen last van muggen.. dat hebben we in onze slaapkamer wél hoor..!

Maar goed.. meestal was het uitzicht toch meer dit..dele 01

.. nogal leeg dus. Gelukkig stonden er zo af en toe ook wat koetjes in die uitgestrekte weides..

Maar vond het toch het leukste als er dichterbij wat te zien was hoor.. zoals de oude kar vol pompoenen bij een volgende boerderij..dele 02

Af en toe keek ik eens aan de andere kant van de weg.. daar was een brede sloot namelijk. Maar meer dan heel af en toe wat gele plomp was daar ook niet in te zien..dele 03

En je moest nog uitkijken ook, want er kwam echt op deze zonnige zondag zo af en toe een enorme vrachtwagen langs op dat weggetje.. oefjes! En ik maar zingen.. m’n hele repertoire aan marsen is wel voorbij gekomen op dat stuk hahahaa..dele 04

Nét toen het interessanter leek te gaan worden, omdat daar in de verte een twééde kasteel boven de bomen uitstak..dele 05

.. moesten de 10km-lopers dat witte bruggetje daarvóór over! aaah! jammer! dele 06

dele 07Langs het water en de weg waar we vervolgens heen geleid werden, stonden heel veel bordjes over een ‘pleisterplaats’.. nou, ik had er wel oren naar, naar een kopje koffie bijvoorbeeld.. maar toen viel m’n oog op dat onderste zinnetje.. ‘zondags gesloten’..! tssss wat raar! Nou ja, een droge mond dus en niks voor m’n neus gezet gekregen.. ik had alle gezicht-onderdelen zo wel gehad hahaha.. door maar weer hè.. en alwéér een vrij lange rechte weg..dele 08

.. maar minder saai dan die vorige, want best veel te zien, zoals koetjes en paardjes..

.. bloemetjes en zwammetjes..

.. tot aan een mooie struik vol rozenbottels aan toe..dele 11

dele 12Als klap op de vuurpijl nog een mooi logbankje ook hehe, met daarachter heel in de verte wéér de kerk waar het allemaal om ging die dag.. maar ik ging niet zitten hoor.. ik had inmiddels op m’n routebeschrijving gezien dat er sowieso een rust was.. bij een boerenbedrijf.. en dat was niet ver meer. Dáár zou ik wel even gaan zitten.. hopelijk hadden ze koffie hehe. M’n route ging nu op een brug aan.. en ja.. dit was dus echt de Kromme Rijn, de 28 km lange rivier die zo beeldbepalend is voor deze streek..

dele 15a

En toen zat er het weggetje erna een bocht naar rechts en zag ik het doek van de rust al aan een hek hangen.. mét een prachtige paardenkastanje erboven trouwens.. vól met kastanjes! Oehh.. als kind had ik een stok gezocht.. om die dingen eruit te mikken hahaha! Hoewel.. wachten tot ze er gewoon vanzelf uitvielen deed ik eigenlijk meer.. dan wist je ook zeker dat ze rijp en dus mooi donkerbruin waren hè! Maar ja.. dan waren er natuurlijk wel eens kapers op de kust.. ándere kinderen, die ook graag poppetjes en pijpjes van kastanjes maakten..! hahaha! Tegenwoordig zie ik heel vaak volop kastanjes op de grond liggen in de herfst.. geen kind meer die ernaar taalt geloof ik..dele 15b

Ik wandelde het erf op.. en werd luidblaffend gewaarschuwd door de twee waakhonden.. ‘tot hier en niet verder!’.. hahaha gelukkig zaten ze in een kennel, zou niet zo’n handige rust geweest zijn anders hè! 😉 Ik wachtte even met het maken van deze foto tot ze weer wat rustiger geworden waren.. maar de zwarte bleef maar zenuwachtig rondlopen, dus die is moeilijk te zien..dele 16

dele 17In de schuur stonden tafels en banken.. en jawel.. je kon er koffie kopen! Ik at er het appeltje dat we gratis bij de start gekregen hadden en nog steeds in m’n jaszak zat, bij op. Onderwijl naar buiten kijkend, waar elke wandelaar steeds met geblaf begroet werd hehe. Enfin.. even van de voeten was best lekker, maar ik was hier pas op de helft van m’n tocht.. ik moest weer eens verder. M’n jasje deed ik nu in m’n rugzak.. het was echt heel lekker weer en nu het wat later werd, werd het ook steeds warmer. Ik zag dat er op het erf een wc-wagen stond.. wist niet goed wat ervan te verwachten, ken eigenlijk alleen die kleine mobiele dixi’s. Maar toen ik besloot toch even een plasje te gaan doen, werd ik best aangenaam verrast.. in zo’n wagen zitten echt hele nette wc’s zeg!

Toen ik hierna aan de tweede helft van m’n 10km begon, zag ik dat de boerderij van zichzelf toevallig ook ‘De Rust’ heette.. wat grappig!dele 19

Ik moest algauw door een houten hekje.. hier begon het ‘Gulde Hoevepad’, dat een onderdeel bleek te zijn van het Kromme Rijnpad. Er stonden nogal wat borden voor dat pad, dat in wezen een simpel uitgesleten paadje in het gras van de berm naast een autoweg was.. begreep die heisa erover niet zo, was dáár geld van de EU voor nodig geweest..?..

Te meer, omdat er na het uitzicht op de schaapjes die hier dus gewoon los liepen ook..dele 21

.. verder weinig meer te zien was, dan dat gras met dat paadje.. links en rechts struiken.. rechts : handig, want dat zag je die autoweg niet zo (je hoorde hem wél!), links: jammer, want daar was dus het water..dele 22

dele 23aAlleen nóg weer een (log-)bankje ( met dus ook niks als uitzicht!) en een scheefgezakt ooievaarswiel ( héle dikke ooievaar op geland?? haha) zag ik nog.. dele 23bmaar verder liep ik alleen steeds dichter in op een paar dames van wandelvereniging Waalwijk ’82 die steeds voor me uit gelopen hadden, waardoor ik  wel goed het tempo erin kon houden hehe, en die haalde ik dan ook, vóór dat we het pad weer verlieten, in. Tóén pas, tegen het einde van het pad dus, werd het links eindelijk wat opener en kon ik wat foto’s schieten van de Kromme Rijn en wat paardjes aan de overkant van het water..dele 24

dele 25

dele 26En toen ging het door weer zo’n houten klaphekje, tussen wat struiken door..

Die autoweg kwam nu wel heel dichtbij.. ik had al zo’n idee dat we daar onderdoor moesten en jawel.. rivier en weg kwamen nu samen..dele 28

Maar onder die weg doorwandelen was nog niet zo eenvoudig hoor! Ik ga in een volgend postje laten zien waarom niet!

dele 29

23 gedachten over “Naar De Rust..

1. Alweer een heerlijke wandeling lijkt me dat, MizzD. Jammer genoeg is dit mooi verslagje daarover zonder geluid, waardoor wij niet kunnen meegenieten van uw ongetwijfeld schitterend mars-repertoire. 😉
    Maar we hebben des te meer van de foto’s genoten.

2. prachtig landelijk is dat, weiden met of zonder koetjes
    dat stukje na de rust was wel iets saaier precies
    door klaphekjes wandelen is leuk, veel beter dan ergens moeten overheen klauteren dat zou niet goed komen bij mij 🙂

1. En dat saaie stukje na de rust is aangelegd met steun van de Europese gemeenschap..! zonde van ons geld!!
      Hihi.. nee, het lastige kwam hier nog.. maar ik héb zo’n vermoeden dat dat voor jou ook minder lastig geweest zou zijn..! rara! hahahaa!

3. Goede morgen Mizz. Ja zingen tijdens het wandelen, dat deed ik vroeger ook toen ik met mijn zussen langs de vloedlijn kilometers liepen om in Knokke een ijsje op de boulevard te halen. Het loopt inderdaad fijner. In mijn eentje doe ik dat niet, zingen bedoel ik, voor je het weet roepen ze de mannen met de witte jassen erbij. Weer mooie foto’s van je wandeling.
    Ik wens je een fijne vrijdag toe.

1. Hihi.. nou, ik zing natuurlijk niet heel erg hard als er andere mensen me passeren, anders zouden ze inderdaad die witte jassen weleens kunnen sturen hahahahaa! Maar het loopt echt wel lekkerder hè! 🙂

4. Sinds gisteren verkoop ik pompoenpuree in mijn winkel. Een specialleke voor Halloween 🙂
    Naar het schijnt kan je er zalige gebakjes mee maken. Ga ik eens moeten proberen als de klanten ze niet allemaal opkopen.

5. Werkhoven en omgeving is nog niet zo verkeerd.
    De tent lijkt op kamperen bij de boer.
    Er zijn nog zaken gesloten op zondag, maar wordt steeds minder.
    Ik word helemaal blij van je logbankjes, heerlijk om daar weg te dromen.
    Je komt ze overal tegen, ze prikkelen wel je fantasie.
    Mag ik je bankje gebruiken in iets voor de log?
    Als de waakhonden loslopen kun je beter niet verder gaan, maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
    De toch is goed opgezet met veel zorg. Hans

ot, ik vind het waardeloos dat je niet normaal kunt reageren.
    Want ik weet het ook niet meer, na de laatste W10 update ben ik wel van andere storingen afgekomen, maar helaas ook andere weer ontstaan.

1. Ja hoor.. je mag die logbankjes-foto’s gerust gebruiken! leuk juist! 🙂

Ja, ik heb gisteren een paar flinke automatische updates gehad en ik merk nu dat er dingen veranderd zijn.. niet alleen dat ik bij jou amper nog kan reageren met de vaste pc, maar het postjes maken gaat ook lastiger.. hopelijk zien ze er wél nog goed uit als ik ze echt post.
      Niet over inzitten hoor Hans.. ik vind wel alternatieven om bij je te komen lezen.

6. “Weltevreden”, ja MizzD dat doet zeker een lichtje branden, en bij Lena ook. Lijkt me een heel stil en klein verlaten dorpje, nooit van gehoord. Sierfruit dan werd hier verkocht ’n paar jaar terug als warme broodjes, en nu niets meer…..zelf geen mooie uitgesneden pompoen met Halloween, tja de tijden zijn toch wel echt veranderd.
    En weer zo eenzaam, gelukkig niet te veel struikgewas, maar toch weer behoorlijk wat kilometers onder de voet. Prachtig weer hier vandaag niet te warm, maar zonnig.

1. Heel erg tevreden is het daar niet meer volgens mij 😉
      Het was inderdaad maar een klein dorpje.. maar het was bij de start heel gezellig hoor.. heel zo’n dorp loopt uit tijdens zo’n evenement natuurlijk.
      Het was minder eenzaam dan het leek.. je ziet op sommige foto’s mensen voor me uitlopen.. en er liepen er ook vaak achter me.. het was best een drukbezochte tocht.

Vandaag was zeker een hele fijne wandeldag.. ben een behóórlijk stukje gaan lopen met Jaxon.. genieten!