Door het mooie Franse landschap..

auto 00We waren dus ‘on the road again’.. van de Gard-streek naar de Vercors. Ooit weleens geweest, maar dat was al weer heel wat jaartjes geleden.. in 2005 al namelijk. Bovendien zaten we toen in het plaatsje Villard-de-Lans, wat een beetje noordelijk in de streek ligt.. nú wilden we wat meer in het zuiden een camping gaan zoeken. Maar éérst moesten we er nog wel zien te komen hè.. en omdat we vroeg hadden kunnen vertrekken, reden we over provinciale wegen.. de grote tolwegen lieten we letterlijk links liggen hehe. Zoals ik in het vorige postje al schreef, werd het terrein van lieverlee wat ruiger.. en soms ging het dus dóór een berg heen middels een tunneltje. Dat probeer ik áltijd te fotograferen maar dat lukt nóóit hahahahaha! Op een gegeven moment zagen we naast de weg een leuk klein picknickplaatsje.. ideale plek voor een eerste kopje koffie!

Toen we daarna doorreden, kwamen we na een half uurtje iets opmerkelijkers tegen dan een picknickplaats.. een soort van ‘educatie-langs-de-weg’.. bij een rots, waarin allemaal laagjes te zien waren, stonden allerlei infoborden over hoe die laagjes ontstaan waren en wat er wel niet in gevonden kon worden (fossielen!).. dat gingen we wel eventjes uitgebreid bekijken hoor.. een soort van gratis natuurhistorisch museum! hahaha..auto 02a

auto 03

Enfin.. we vervolgden de prachtige groene weg, vaak aan weerszijden begroeid met geelbloeiende bremstruiken.. het ging niet echt hard, maar het schoot toch op en nu konden we genieten van het auto 03auitzicht onder het rijden hè! Rond het middaguur kwamen we over een col.. Col de Prémol. Ook hier stonden weer picknickbanken en we namen die gelegenheid te baat om een broodje te eten en Jaxon wat te laten drinken..

En daarna reden we weer verder.. wat een uitzichten hè..auto 04

.. hier rechts zagen we daar boven dat er een flinke grondverschuiving geweest was..auto 05

Op een gegeven moment zagen we de bergen van de Vercors in de verte al liggen.. het begon op te schieten..

Na nog wat mooie groene wegen aan de voet van die bergen..auto 07a

auto 07b.. ging het dan van lieverlee flink omhoog.. een hele lange weg, helemaal langs de flank van een berg, zodat je vaak kon zien waar de weg verderop verder ging en waar de uitzichten steeds spectaculairder werden..

auto 10

auto 11.. met behóórlijk wat haarspeldbochten leidde ons de bekende Col de Rousset op.. dé toegangsweg tot de Vercors als je uit het zuiden komt. Heel bekend ook bij motor- en wielrijders, waarvan er ook heel wat naar boven kronkelden! Boven gekomen parkeerden we natuurlijk even op de toeristische parkeerplaats om die weg vast te leggen die je van bovenaf dus heel goed kunt zien liggen..

auto 12c

auto 12dauto 13En dan gaat het bovenaan nog een tunnel door.. die berg was duidelijk nóg een stukje hoger haha ( dus letterlijk is het dan geen ‘col’ maar allà hahaha!).. ook hier nog uitkijken voor de fietsers hehe..en ook deze tunnelfoto is weer niet erg geslaagd.. maar ik plaats ‘m lekker tóch hahaa. En als je dan uit die tunnel komt.. nee, dan hoef je niet weer helemaal naar beneden.. dan kom je in dat merkwaardige ‘binnendal’ uit.. zo voelt dat.. ik vind het net een aparte wereld.. van alles en iedereen afgesloten door die hoge bergwanden..auto 14

auto 15aNu werd het zaak een camping te gaan vinden.. het was nog wel niet héél erg laat, maar eerst zoeken en dan nog het tentje opzetten.. het neemt altijd wel wat tijd hè. Maar we hadden geluk.. na wat plaatsjes doorgereden te hebben, kwamen we in La Chapelle-en-Vercors uit.. en het zag er daar wel leuk uit. Er was een gemeentelijke camping ( ‘municipal’ in het Frans) en daar hebben wij altijd wel goede ervaringen mee. auto 15bNiet te groot, vaak goed sanitair wat ook goed wordt schoongemaakt.. én niet zo duur. En dat was hier ook weer zo. Er was zelfs een hele vriendelijke campingbeheerster.. uit België! Het Duitse gedeelte ervan, dus vriendlief kon z’n Duits eens boven halen.. da’s beter dan z’n Frans hahaha! Enige nadeel van de camping.. alle veldjes liepen af. We zouden daar dus rekening mee moeten houden met het opzetten van de tent. Maar aaach.. als je zo’n mooi uitzicht op de bergen hebt vanuit je tentje, dan heb je er wel wat terug omhoog in de slaapzak kruipen voor over hè haha..!

We hadden onderweg (in Nyons) voor de zekerheid bij een grote supermarkt al boodschappen gedaan (we wisten niet waar we uit zouden komen hè!).. maar naar goede gewoonte gingen we, toen het kampementje klaar was, eventjes de omgeving verkennen.. kijken wat La Chapelle te bieden had aan winkels en bakkers en zo hehe. Op pad dus.. de camping af.. waar Jaxon meteen al kennis maakte met de lokale bevolking hehe..

Tussen de kerk en het gemeentehuis door..

Die kerk stond daar zo mooi centraal in het plaatsje.. en de deur was open dus ik keek heel even naar binnen..auto 17

We zagen verder een terrasje, een kleine Spar en een paar bakkers.. prima! Het plaatsje was wat vreemd van vorm.. het was duidelijk tegen een heuvel opgebouwd.. de camping was bovenaan en de kerk stond op de middelste verdieping. Daarvoor, ónder de weg voor de kerk, was het Toeristenbureau, met er tegenover dus dat restaurant met terras en verderop het zwembad (eigenlijk lag dat nóg een verdieping lager!). Hierboven stond een fontein met beren..

auto 20

auto 21aEnfin.. we hadden voorlopig genoeg gezien.. en het beviel! We wandelden terug naar de camping. Jaxon zag bij een ander (gesloten!) restaurantje een vergeten bak water buiten staan en besloot wat te drinken op dat terrasje hahaha! Langs de kerk zag ik trouwens nu pas een bordje staan met ‘Le Jardin de Paradis’ erop.. er stonden dan ook heel wat fraaie bloemen en planten in! Vooral de acanthus (zie de slotfoto) stond prachtig te bloeien.. auto 21ik zie die plant vaker in gemeentetuinen en neem me elke keer voor ze zelf ook aan te schaffen voor m’n tuin, maar het is er nog niet van gekomen!
Terug op de camping werd het tijd om te gaan eten.. we hadden op goed geluk barbecue-vlees gekocht in Nyons.. in de Ardèche en de Gard mag je totáál niet barbecue-en, voor het brandgevaar hè. Maar we hadden al die jaren geleden in de Vercors wél ons barbecuetje gebruikt en we hoopten dat dat nog steeds toegestaan was. Nou.. we mochten zelfs gratis een barbecue van de camping gebruiken.. die was voorzien van een laagje aluminiumfolie, zodat we hem de volgende dag gemakkelijk schoon konden maken alvorens ‘m terug te brengen naar de receptie. Wat een mooie service! Het vlees hoefde dus niet in de koekenpan ( dat was plan B haha).. en we hadden die avond een genoeglijke avondmaaltijd! Maar die lagere temperaturen die ons op WeerOnline beloofd waren..10 graden koeler in de Vercors..? daar klopte toch niet zo veel van! Maar daar vertel ik in een volgend postje meer over!

auto 23

31 gedachten over “Door het mooie Franse landschap..

1. Goede morgen Mizz. nou deze tunnelfoto’s zijn prima gelukt, misschien had je bij de mislukte te weinig licht voor een goede foto. Ik wens je een heerlijke vrijdag toe, alles is opgefrist door de regen, de echte hitte is voorbij en de zon schijnt hier weer volop.

1. En het viel hier dus hartstikke mee met de zomerstorm die voorspeld was hè! In het gebied waar ik hier over post, in het zuiden van Frankrijk dus, is het wel wat anders..!! Enorme overstromingen in de Ardèche, Gard en Drôme.. heb met kippenvel op m’n armen naar de beelden zitten kijken. Er was zelfs gefilmd vanaf ‘onze’ camping in Goudargues.. een caravan die daar langs de Cèze af dreef.. verschrikkelijk!

1. Het grappige was dat het zo ‘in the middle of nowhere’ was.. helemaal geen echt toeristische weg, ineens zo’n uitgebreide infoplek.. apart.

2. In de eerste tunnel schijnt meer licht dan alleen het einde.
    Mooie tussenstops om te genieten.
    Toen de kinderen klein waren gingen we vaak fossielen zoeken.
    Een speciaal Duits gedeelte op de camping, kregen jullie dan een Hollandse plek?
    Wat een service van de camping een gratis barbecue, scheelt wel brandgevaar. Hans

1. Nee, er was geen Duits gedeelte op de camping.. de behéérster was een Belgische vrouw, en zij kwam uit het Duitse gedeelte van België! 🙂

Ik weet niet of het brandgevaar scheelt.. hún barbecue of onze eigen.. dat maakt toch niet uit? Maar wíj hadden geen aluminiumfolie bij ons.. dus was de hunne lenen handiger! 🙂

1. Oh, weer niet zo goed gelezen van Hans. LOL
        Inderdaad, het blijven linke dingen in de droge periode, maar minder gevaarlijk dan open vuur. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
        Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

3. Zo’n mooie panorama foto’s . Oei die slingerende weg! Ik denk dat ik autoziek zou worden. Vroeger in elk geval met ouder worden is dat fel verminderd. Maar het einddoel va die dag loont wel de moeite . Je moet wel goeie fietsbenen hebbneen om dat traject te doen. Met mijn e-bike zou het misschien lukken ,hahaha!

4. Tunneltje lukt dus wel, MizzD, ’t is kunstig ! En ’t koppel van ’t jaar… -> schoon hé !
    ‘k Lees , ‘k kijk, maar door ‘bouwomstandigheden’ ben ik (vermoedelijk voor een tijdje) kort van stof. Sorry daarvoor.
    Lie(f)s.

1. Ja, dit keer hadden ze wel iets,. die tunnelfoto’s.. anders had ik ze dus écht niet gepost hehe!
      Helemaal geen excuses nodig hoor Lies.. vind het al heel wat dat je komt kijken.. je hebt wel wat anders aan je hoofd hè! X

Geliked door 1 persoon

5. Mooi traject hebben jullie weer afgelegd. Adembenemende uitzichten en een mooi dorpje, daar bij de camping. een fontein met beren zie je ook niet vaak. Vlees in de koekenpan had gekund hoor. Op vakantie kan alles, zelfs pannenkoeken op de grill. 🙂

6. Hoi Mizzke!
    Wat een schitterende vergezichten zijn dat! Maar af en toe zweten denk ik op die smalle weggetjes!
    Jaxon deed aan zelfbediening! Groot gelijk!
    Het is waarschijnlijk ook nog een unieke ervaring, zo scheefslapen 😛!
    Groetjes!

1. Zweten deden we sowieso toch al hahaha!
      Ja.. wij hadden die hele bak niet zien staan, maar ineens kon vriendlief niet verder, want meneer stond stil.. te lebberen haha!
      Euhmm nee.. uniek is dat niet hoor.. we slapen wel vaker scheef met kamperen.. naar links, naar rechts of naar beneden dus. Alleen naar boven niet.. met m’n hoofd naar beneden slapen vind ik niet fijn! 🙂

1. En op de computer zie je het nog beter als op de smartphone maar de pc gebruik ik niet meer zo vaak. gemakzucht zeker:-)

7. wat een uitnodigend picknicktafeltje, met zo’n zicht is dat alleen maar genieten
    prachtig!!
    Chapelle-en-Vercors, daar ooit eens één nacht op een camping gestaan (de eerste en laatste campingvakantie 🙂 )maar waar weet ik niet (1985) (de campingdorpjes, elke dag een andere 😮 waren toen: obernai, moosh, mouthe, nievroz, Chapelle en vercours, entraigues, ergens omgeving col d’izoard, digne, apt, tarascon, sommieres, les vignes, gard, le cheylard, beaune)

1. Gooooh.. héle mooie route! (en dan meteen de laatste?? zonde!! 🙂 ) Maar ik denk dat het dan wel déze camping ook was.. er was geen andere in La Chapelle!

1. Wij hebben een paar keer de Grand Route des Alpes gereden.. da’s ook elke dag tentje neerzetten en de volgende dag weer opbreken.. ik vind dat juist wel leuk! 🙂 Da’s eigenlijk pas het échte tent-kamperen hehe.. maar je moet wél de goede spullen hebben ja, da’s wel handiger hahahaa!

8. Kijk MizzD als ik dat zie, zou ik zo willen naar daar gaan. Je doet mij heimwee krijgen. Die plant ken ik helemaal niet, hier zijn onze dorpspleinen enkel voorzien voor parking, geen fontein, geen bloemen, o ja een bak met afrikaantjes. Mooi met die lijst met de plantennamen, maar die de uitleg zo weer anders, als nu die papaver stelt het lijden van Christus voor, in België den eerste wereldoorlog, en nog het viooltje bescheiden en verlegen. Maar ik ga dit fotoo’tje opslaan, als ik mag, lijkt me heel ‘interessant’, die met toelichting bij iedere bloem. Echt een must om te zien! MizzD zeg eens hoe schrijf je nu juist de verkleinvorm van foto? Ik versta er me helemaal niet meer aan??

1. Ik denk dat het gewoon zonder apostrof is.. fotootje! 🙂
      Tuurlijk mag je die foto opslaan.. ik kan ‘m je ook in de originele grootte mailen.. is het misschien nog beter te lezen. 🙂

1. Wel als je dat zou willen, daar kan ik mijzelf en mijn tuinman ’n groot plezier mee doen!
        Ja sommige zijn moeilijk te lezen, anderen dan weer niet. Alvast bedankt voor de moeite,
        Die taal, soms weet ik het echt niet, en ben te lui om te gaan kijken op Google, maar Jan zegt dat is soms ook een gezoek, en op het eind weet je het noch niet.

1. Ja ben nog eens gaan zien, de bovenkant van de foto is onleesbaar, maar hoe meer naar onder hoe beter, dus stuur hem maar, en nogmaals …..BEDANKT!