Van de regen in de zweetdrup!

gers 00aOkee.. we waren de natte boel zat.. overdag viel het nog wel mee, maar ’s avonds, ’s nachts en soms ’s morgens ook nog, regende het nogal in Rochefort-en-Terre in Bretagne, waar we toch al wat mooie dagen doorgebracht hadden. Maar die nattigheid is, als je met een klein tentje kampeert, mét een hond, altijd een beetje armoedig.. alles wordt vochtig (zo’n hond kan z’n jas en schoenen niet uittrekken als ie de tent in komt hè) en nu zijn wij op vakantie nooit zó moeilijk, maar toch.. een beetje leuker weer zou wel welkom zijn hoor! Dus pakten we in. Vriendlief had op z’n smartphone al eens op het internet zitten surfen.. naar een streek waar we nog niet of nog maar weinig waren en was uitgekomen bij de Gers.. net ten zuidoosten van Bordeaux. Nog nooit geweest, maar de omschrijving ervan, ‘de Toscane van Frankrijk’, stond ons wel aan. Dus ging het die kant op die woensdagochtend de 26e juni. Via grotere wegen hoor.. het was wel een stukje rijden. En dus ook vroeg op.. en onderweg ontbijten in de auto (broodjes kochten we in het allerlaatste dorpje voor we de autoroute op gingen).. algauw reden we over, en zagen we de andere brug verderop over, de Vilaine bij La Roche-Bernard (eerste fotootje). En gingen we later ook de Loire over (tweede fotootje). Het vlotte goed.. en toen we een paar uur later over de Dordogne en nog weer later over de Garonnegers 00b reden, viel het ons op dat het water van die toch heel brede rivieren bijzonder bruin eruit zag.. ik kon er helaas geen goeie foto van maken, maar het leek wel puur modder! Vreemd.. zoveel regen was er die laatste dagen niet gevallen daar in het zuidwesten van Frankrijk.. integendeel.. het was er uitzonderlijk warm juist. En dat bleek het nog steeds te zijn..! de temperatuur scheelde met waar we vandaan kwamen wel zo’n 10 graden.. van 22 in Bretagne naar 32 in de Gers.. en dat bleek nog niet de hoogste temperatuur die we zouden gaan krijgen..! De camping die vriendlief had uitgezocht heette Le Poteau en gers 00cwas net buiten een klein plaatsje dat Castelnau d’Auzan heette. Het bleek gerund te worden door een Schots echtpaar, Fiona en Alasdair, die het twee jaar geleden overgenomen hadden van een Nederlands echtpaar, die het 25 jaar succesvol hadden gedaan. Er bleken dan ook veel Nederlandse gasten te staan.. eigenlijk alléén maar.. hmm, dáár waren wij niet op uit geweest hoor! Maar die Schotten waren supervriendelijk, wezen ons de schaduwrijkste plekken aan ivm Jaxon (waar ze weg van waren hehe), boden ons een welkomstdrankje aan ( naar keuze, dus dat werd een rosétje voor mij en een biertje voor vriendlief) en we kregen de beschikking over een koelkast ( en dat was met het oog op de warme dagen die we zouden krijgen wel héél erg fijn).gers 01

En hoewel het terrein behoorlijk op en neer ging en we de auto niet bij de tent mochten parkeren, besloten we toch maar te blijven.. het was er gewoon gezellig.. een fijne sfeer. Om zo dicht mogelijk bij de auto te kunnen staan (we laten altijd de meeste spullen daarin en dan hoefden we niet zó ver te lopen telkens), hadden we een erg privé plekje meteen bij de ingang van de camping, waar vandaan we gehele campingweide konden overzien, tot aan het gezellige sanitairgebouw aan de andere kant aan toe..gers 02

gers 03aWe deden die dag niet veel meer hoor.. een flinke reis en dan ineens die warmte.. daar moet je rustig even aan wennen dan hè. Jaxon kreeg netjes op tijd z’n eten en ik kiekte het oude landbouwwerktuig, dat gezellig voor de sier naast een, waarschijnlijk voor de Tour de France die langs kwam een keer gemaakte, reuzenfiets, achter ons kampeerplekje, stond  hehe. We waren die middag door Fiona ontvangen, maar later kwam Alasdair ook nog even kennismaken.. en hij gaf meteen ook tips.. dingen te doen en te gaan zien in de omgeving. Het zou namelijk de volgende ochtend al markt zijn in Éauze, een plaatsje in de buurt. Een flinke markt, zo zei hij.. gers 03bnou, dat wilden we dan wel gaan zien hè. Na een redelijk goede nacht, waarbij Jaxon nog gewoon bij ons in de tent kwam slapen (dat zou ie later niet meer doen!), stonden we al lekker vroeg op, om de hitte voor te blijven hè. De bestelde ontbijtbroodjes werden om 10 voor acht bij de tent afgegeven en daar zaten we toen al helemaal voor klaar! Toen alles op was, gingen we de auto in op weg naar Éauze, waar het toen al redelijk druk was, dus dat werd even zoeken naar een parkeerplekje. Gelukkig waren er daar extra van gemaakt ivm die markt, ook op grasbermen naast wegen.. dus we konden algauw langs de marktkramen gaan slenteren..

gers 05Het was inderdaad een grote markt.. hij deed ons aan die in Buis-les-Baronnies denken! En net als daar zochten we algauw een terrasje op om een koffietje te drinken met zicht op de martende mensen hehe. Jaxon nam het er ook even van..

Natuurlijk bekeken we de rest van het stadje ook wel even.. voor zover dat kon, want die markt was werkelijk door het héle plaatsje hoor! Ook hier weer mooie vakwerkhuizen en een kerk..

.. en op het pleintje bij de kerk (een voormalige kathedraal) had een marktkoopman van houten beeldjes zijn koopwaar leuk midden op het plaveisel gezet..gers 08

Ook nog een fontein hier, een vrij moderne en midden tussen de marktkramen, maar ik vond het toch de moeite..

De deur van de kerk stond open, dus daar nam ik ook even een kijkje..

In het smalle straatje naast de kerk zag ik nog een bekende vorm van deurkloppertje.. wel al een tijdje niet meer gebruikt denk ik hehe (is dat symbolisch?? 😉 )..gers 11

gers 12aGenoeg gezien hier in Éauze.. tijd voor de volgende tip die Alasdair gaf. Dus langs de laatste kramen terug naar de auto.. en koers zetten naar het plaatsje Labastide d’Armagnac. Hier zou een speciale kapel zijn, gewijd aan.. fietsers! Toen we bijna bij het betreffende plaatsje waren, zag ik ineens rechts van de weg een grote poort met behalve een kruis ook twee fietswielen er bovenop..! hahahaa! Vriendlief moest er even gers 12bvoor in z’n achteruitje hoor.. gers 12cen toen reden we dus middels een klein weggetje naar die kapel die daar in een speciaal aan gelegd perkje stond.. met rondom, behalve vele potplanten, ook prachtig ingezaaide zomerbloemetjes in het gras. Ik zag later pas dat ik op dat paaltje tussen de bloemetjes toevallig een hagedisje ‘gevangen’ had hahaha!gers 13

gers 14gers 15aDe kapel dateert uit de 11e eeuw en behoorde tot een versterkt geheel van de orde van de Tempeliers. In de jaren ’50 schuilde Abbé Joseph Massie er voor een onweer tijdens een fietstocht. Hierna richtte Massie de kapel in als ‘wielerkapel’.. en werd ie heringewijd door paus Johannes XXIII. Elk jaar gaat men hier voor het begin van de Tour de France bidden voor een goed verloop van die grote wielerronde. Enkele bekende wielrenners, als Anquetil, Bobet, Hinault, Merckx,  Poulidor, Simpson en Ocaña lieten er hun shirt ophangen. En die laatste trouwde er ook in 1968 en werd vanuit deze kapel zelfs begraven in 1994. Je kunt die shirts ook bekijken.. maar helaas.. we waren er gers 15bal om een uur of 10.. en de kapel ging pas om 15.u00 open voor bezoek. Dat gingen we niet redden.. het was die dag uitzonderlijk warm.. om drie uur zouden we met z’n allen voor pampus liggen op de camping hoor hahaha! Maar het was aan de buitenkant ook al erg mooi.. zo’n hek bijvoorbeeld al, da’s toch geweldig leuk hè.

Vriendlief liet Jaxon lekker even wat water drinken uit een kraantje daar, alvorens we weer naar de auto terug gingen, om dan echt door te rijden naar het plaatsje waar we naartoe op weg geweest waren hè, dat Labastide..

gers 17Het was er vrij stil in het dorpje.. er was net buiten het centrum ook een marktje toevallig, maar dat was maar een kraampje of drie hehe. Wij wandelden vanaf de auto, die we naast dat marktje op een klein parkeerterrein kwijt konden, meteen een straatje in dat bij het centrum uitkwam.. een schattig vierkant pleintje met rondom arcades waaronder winkeltjes en barretjes waren..gers 18

gers 19Boven het poortje waardoor we het pleintje betreden hadden, hingen prachtig kunstige paardenbeelden..

Tijd voor nog maar weer eens een koffietje.. onder die arcades was een terrasje bij een zaakje dat open bleek ( dat was er niet veel!). Toen we daar zaten te genieten van een lekkere espresso (twee eigenlijk.. we namen er later nóg eentje hehe) zagen we zegge en schrijve nog vier andere toeristen en een paar plaatselijke dames met hun drie kinderen (bij elkaar).. het was er dus echt niet druk kun je wel zeggen hahahahaa..gers 21

Ongelofelijk eigenlijk, want het was dus echt wel een schattig pleintje hè..! Duidelijk dat deze streek nog niet erg bekend is onder toeristen.. des te beter voor ons nu hehe! Na de koffie wandelden vriendlief en ik helemaal rond onder de arcades verder (waarbij ik nog weer een handje ontdekte hehe)..

gers 24

gers 25gers 26aZoals gezegd.. het was een behoorlijk warme dag.. en we kregen wel zin om te gaan barbecue-en die avond. We wisten niet zeker of het mocht daar (ivm (bos)brandgevaar is het in de meeste zuidelijke Franse streken verboden tegenwoordig), maar we gokten het er op. We kwamen langs een supermarkt tussen de plaatsjes Gabarret en Parleboscq in en kochten de nodige spullen in. Op weg terug naar Castelnau d’Auzan zagen we onderweg nog dit leuke strobalenstelletje hahaha! Bij navraag bij Fiona mocht het dus.. niet! Alleen op de grote algemene bbq, die bij de picknicktafel onder het afdak nabij het sanitairgebouw stond, mocht het.. daar hadden ze toestemming voor van de gemeente. Nou.. dat werd even een gezeul met alle spullen hè, want we gingen dan toch maar daar zitten. Niet zo héél erg handig.. gers 26bwant Jaxon lag er bijvoorbeeld al niet op z’n gemak. Er liepen aan die kant van de camping een paar ezels rond en die moest ie natuurlijk wel goed in de gaten houden hehe! Bovendien was het onder dat afdak, waar de warmte duidelijk was blijven hangen, ontzettend heet! We zaten er onder te zweten als otters.. pfffff! Vriendlief had ook geen zin die enorme bbq schoon te maken en had ons kleintje er gewoon maar op gezet haha! gers 27aMaar goed.. het smaakte allemaal wel hoor.. en later leek ons eigen kampeerplekje des te koeler hahaha!

Moet nog wel zeggen, dat toen ik af stond te wassen na het eten, ik ineens wat in m’n kraag voelde kriebelen en toen ik eraan voelde werd ik.. in m’n nek gestoken! Sjeetje.. al die gers 27bwespensteken van net vóór de vakantie waren nog láng niet weggetrokken en nu had ik er alweer zo’n brandende bult bij! Kon aan het verfrommelde beest, dat na mijn actie op de grond lag, niet precies zien wat het was voor een beest, maar het leek op de beesten die vriendlief tijdens het barbecue-en ook al een paar keer van z’n benen weggeslagen had.. beetje grijzig-bruine beesten.. ik denk een soort van daas.. lekker dan! die kon er zeker nog wel bij? Maar weer koelen met een nat washandje hè!

Jaxon wilde die nacht ab-so-luut niet in de tent slapen.. logisch, het was er voor ons in ons nakie al niet te harden.. laat staan voor dat beest met zijn bontjas aan..! We hadden hem die middag al moeten koelen met een natgemaakte handdoek.. want de thermometer wees die middag wel zo’n 38 graden aan..! gers 28aHij mocht die nacht lekker buiten op het gras slapen hoor! Wel aan z’n touw natuurlijk.. en helemáál gerust ben ik daar nooit in (ben altijd bang dat er onverlaten ‘m mee zouden willen nemen hehe), maar het ging goed. De volgende morgen stonden we weer om zeven uur op.. dat zouden we eigenlijk de hele rest van de vakantie doen.. lekker genieten van de nog wat koelere uurtjes van de dag hè! Na het ontbijt stond er weer een autoritje op het programma om ook die vrijdag een paar mooie stadjes te gaan bezoeken. Om te beginnen was dat Larressingle, dat eigenlijk voornamelijk uit een groot kasteel bestond. Ik maakte een selfie bij het plaatsnamenbord en hééé.. het lukte weer! hahaha! Omdat het nog heel vroeg was, waren we hier in eerste instantie helemaal alleen..gers 29

gers 30

Ik ga in een volgend postje nog meer van dit kasteel laten zien.. en van wat we de rest van die ochtend nog deden. De middagen deden we nauwelijks iéts hè.. een beetje lezen of maffen in de lekkere hangmatten die op de camping tussen de bomen hingen hehe.. meer doen kostte té veel zweetdruppels hahahaa!

noortjeZweetdruppels.. die gaat Noortje ook nog wel verliezen denk ik.. als zij vanaf vandaag weer deel gaat nemen aan het grootste wandelfestijn van Nederland, misschien wel zowat van de hele wereld.. de Vierdaagse van Nijmegen! Vier dagen 30km wandelen voor haar.. ga er maar aan staan! Of ze het nu haalt of niet.. ik heb diep respect alleen al voor de intentie het te gaan proberen hoor! Dus Noortje.. hartstikke veel succes gewenst, maar voorál ook héél veel wandelplezier.. maak er wat moois van!  Hierbij alvast gladiolen namens mij hè! xxx

gers 31

26 gedachten over “Van de regen in de zweetdrup!

1. Een wielerkapel, daar had ik nog niet over gehoord! Een voor mij precies onbekende streek, zit maar te piepen of ik niets herken 🙂 . Mooi die oude kloppers (handen). Veel mensen zullen toch in dat huis helaas niet meer wonen vrees ik met al die spinnenwebben. Nogal een verandering van temperatuur! BBQ’n op een BBQ, eens iets anders haha!

1. Jaja.. die Fransen en hun Tour hè..! 😉
      Het ís er ook niet toeristisch, wij waren er zelf ook nog nooit. Straks in het volgende postje een wat bekendere plaatsnaam.. misschien ken je dát wel.
      Die handjes.. dat was een hobby van Lucretia, om die overal te ontdekken en ze dan te fotograferen.. ze heeft me daarmee aangestoken. En elke keer als ik er weer eentje zie, moet ik tóch even aan haar denken..

Op de website van de camping stond dat je wel mocht barbecue-en, als die bbq dan maar minimaal 20cm van de grond stond. Dus wij wilden ons kleintje op een tafeltje zetten.. maar de grond was té droog volgens Fiona.. dus dan maar op die grote bbq gezet.. de kolen zaten er al in..! 🙂

1. Slim gezien voor de BBQ! De Tour is een gekte hé. Weet ik van Lucretia, neem ook altijd een foto als ik ze zie. Ik kijk uit naar de naam 😀

2. Lu’ke zit hierboven niet onder de stofnetten…, fijn om af en toe (ook!) op die manier aan haar te denken, MizzD. Een wielerkapel, waarom ook niet ?! Schitterend bloemenperkje. En nog een handje… Oeps…, waarom vinden die beesten jou zo vaak !?
    ‘k Sluit mee aan bij MizzD, Noortje ! Geen inspanning was je teveel bij het ‘trainen’ ! Succes !
    Lie(f)s.

1. Hehe nee, ze zwaait nog geregeld hè.. die heeft geen zittend gat, dus rustig op een wolkje stof zitten vergaren.. neeeee! 😉
      Ik weet het ook niet waarom ze mij zo moeten hebben.. pure pech! De laatste korstjes zitten nog steeds op m’n benen.. sommige waren ontstoken geraakt, denk van het zweet.

3. Het voordeel van kamperen is dat je flexibel bent en zo kunt verkassen.
    Er wonen en werken veel Nederlanders en Engelsen in Frankrijk.
    De markt is gezellig en vaak al vroeg druk bezocht.
    De houten beeldjes zijn heel mooi gemaakt.
    De deurklopper is zeker lang niet meer gebruikt, staat de woning leeg?
    Dat is voor mij een leer moment de ‘wielerkapel’.
    Maar er kon wel een BBQ worden gehouden.
    Men verwacht volgende week ook hier 38 graden en meer, voor de lopers van de vierdaagse is het nu beter weer. Hans

1. Geen flauw idee of die woning leeg stond.. de luiken waren allemaal dicht.. en de deur dus ook hehe.

Híér 38 graden? dat meen je niet!

1. Heb dat ook niet kunnen vinden hoor, dat het 38 zou worden.. 33 op z’n hoogst.. maar da’s ook wel warm genoeg..!

4. Oei oei oei mizzeke toch zo’n verschil van temperatuur, zó ’n hitte daar zou ik niet tegen kunnen trouwens nooit geweest, arme Jaxon met zíjn dikke pels ,maar wás werkelijk wel een grote markt, ja die houten beeldjes en de de deurklopper waren echt blikvangers , vriendelijke kampuitbaters ,kortom heel mooi zowel de gebouwen als dé omgeving, maar enkele graden té warm, maar zó ont stond weer een mooie spreuk ” van de regen in de zweetdruppels ” xxxxxxxxxxxxx Simonne Grtjes aan allemaal en sterkte voor je nichtje 👍👍👍👍❤❤❤❤

1. Ja, dat viel wel een beetje tegen.. Axel was zowat zwart en had een veel dikkere vacht.. dat díé niet tegen zulke temperaturen kon begreep ik.. en dan Jax met z’n wat dunnere vacht en zo wit.. maar híj heeft natuurlijk ook nog die allergie waar ie van binnenuit óók nog heel erg warm wordt hè. Het was een beetje eng hoe benauwd hij het had.. dus we hebben ‘m zoveel mogelijk gekoeld.. en ‘m laten liggen waar ie wilde om te slapen. Hij kroop vooral onder de grote haag naast het tentje.. daar kwam de zon nooit, dus die aarde was blijkbaar koel.
      Er was trouwens in heel Frankrijk nergens een koelere streek.. in Bretagne werd het de dagen erna ook zo warm, dus er blijven en die hele slechte dag uit zitten had ook weinig nut gehad.
      xxx

5. wat een verschil van temperatuur Mizzd

misschien een beetje van het “goede” te veel

de foto van die eerste deurklopper steelt hier de show

groeten

1. Zeker weten dat dat van het goede teveel was.. maar er waren in Frankrijk maar weinig streken waar de temperatuur ietwat lager was, zónder regen.. zeg maar: geen één! Gelukkig waren het maar twee dagen van 38/39 graden.. maar 35 is ook al wel wat teveel hehe.

6. wat een verschil van temperatuur zeg
    mooie landelijke kapel!
    en een heel gezellig pleintje, heel vreemd dat het er niet stampvol zat
    dat kasteel ziet er ook niet slecht uit

1. Die kleine plaatsjes waren allemáál bijzonder rustig.. maar misschien later in de zomer dat het er toch drukker is. Maar, zoals gezegd, deze streek is nog niet ontdekt door de hordes toeristen, zoals we die later deze vakantie nog zagen.. in de Loirevallei.

7. Een genoegen om dit blog te lezen en te zien mizzD. Die houten beeldjes, zijn best leuk hoor. Het wordt nu toch wel tijd, dat iemand die deurklopper gaat gebruiken hoor…hahaha, goed gezien!

8. Heerlijk zo samen kamperen en alles bekijken, ik geniet mee. Wij zijn vroeger met de tent in allerlei streken in Frankrijk geweest zelfs twee keer naar Corsica je hoefde destijds nog niet te reserveren voor de boten die erheen gaan. Ik denk dat dat tegenwoordig wel anders is.

1. Wij waren in 2016 op Corsica.. maar die overtocht, van Toulon naar Ajaccio, moest je toen wel reserveren ja. Ik ben echter niet meer op m’n gemak op zo’n schip, dus ik denk niet dat het er nog eens in zit. 😉 En Frankrijk heeft op het vasteland nog zoveel moois dat we nog niet zagen.. er zijn nog altijd dingen te ontdekken daar!

9. Wow dat is ineens een heel verschil van weer. Ook fijne camping uitbaters om een koelkast ter beschikking te stellen

1. Ja, dat was even acclimatiseren, maar dat wisten we van tevoren hoor.. dat het later nog warmer werd dan 32 graden dan weer niét hehe.
      Het was sowieso een fijne camping.. vooral nu het nu nog niet zo druk was. Bij meer drukte was de hoeveelheid wc’s en badkamers wellicht te weinig geweest, maar heb nu geen enkele keer hoeven wachten. En zo’n luxe douche als daar hadden wij nog nooit op een camping gehad.. hij was bijna groter dan die van ons thuis..! Lekker hoor, want met zúlk warm weer neem je nog eens wat vaker even een doucheje hè!