Genoeg te zien..

at 00aWe gingen dus die tweede dag van de meivakantie (3 mei was dat), na een kort bezoekje aan het Toeristenbureau in Masevaux, het plaatsje waar we op de camping stonden die week, eens op weg met de auto om de omgeving te gaan ontdekken.. die prachtige slingerwegen over de Ballons van de Vogezen is echt spekkie naar vriendliefs bekkie en dus kozen we de kronkeligste wegen uit op de kaart om te gaan volgen. Het had die nacht ervoor dus geregend.. en ook die 3e mei was het nog behoorlijk bewolkt.. beetje een domper, want we hadden mooi zonnig weer verwacht. Dat was leuker geweest voor de uitzichten, want zo omhoog kronkelend krijg je natuurlijk al snel hele mooie.. maar met minder helder weer zie je dan toch een stuk minder.at 00b

We reden over diverse cols.. de hoogste was de Col du Hundsruck (daar had Jaxon niks mee te maken hoor, hoewel die wel de hele weg lekker op z’n rug lag hahaha). Hierna ging het vrij steil naar beneden.. waarbij we diverse spectaculaire haarspeldbochten moesten nemen.. kortom een spannende maar ook wel heel erg leuke rit!

En toen kwamen we in een stadje aan de andere kant uit.. Thann. We parkeerden op een vrij grote parkeerplaats aan de rand van het centrum.. en zagen meteen al dit interessante gebouw. Het bleek de ‘Heksentoren’ te zijn.. een overblijfsel van de stadsmuur (uit 1411), waar in 1628 dat mooie ronde dak op gezet is. Zo’n toren in een stadsmuur deed vaak dienst als gevangenis.. en in deze werden dan de van hekserij verdachte vrouwen vastgezet.. vandaar die naam. Er is nu een wijnmuseum in gevestigd.at 02a

Ervóór zagen we een trapje dat naar de rivier afdaalde.. we gingen dat maar volgen, altijd leuk een wandelingetje langs het water. Deze rivier heet trouwens de Thur.. wat wel héél erg lijkt op de oude rivier waar mijn geboorteplaats Dordrecht aan ontstaan is, de Thure (Thuredregt werd later Dordrecht). Het water in de Thur stond niet zo hoog en was ook zeker niet diep.. we zagen een reiger in het midden ervan staan vissen.

at 03Bij een brug erover gingen wij weer eens terug naar boven.. en bleken toen bijna meteen voor de kerk te staan, een echte blikvanger, deze St. Thibaut, met een toren van bijna 80 meter hoog. De stijl is voornamelijk gotisch, maar aangezien het drie eeuwen duurde eerdat de kerk afgebouwd was (van de 13e tot en met de 16e eeuw), zitten er ook elementen van andere stijlen in. Ik nam ook een heel kort kijkje binnen.at 04

Aan het grote plein waar de kerk aan stond, stond ook het Hôtel de Ville..at 06

Enfin.. we keken nog wat rond en zagen nog interessante dingetjes.. zoals een prachtig hoekpand in die typische Elzasser stijl, een leuk uithangbordje.. en vlakbij de parkeerplaats waar we terugkeerden zag ik nog wat kunst ook..

Eigenlijk leed dit plaatsje aan hetzelfde euvel als Masevaux waar ik in het laatste postje al over schreef.. genoeg mooie dingen te zien, maar zo uitgestorven, geen gezelligheid.. best wel jammer. Het weer hielp dan natuurlijk ook nog eens niet mee, zo somber.. nog een gelukje dat het wél droog bleef! We stapten in de auto en reden naar een volgend stadje aan onze route.. Cernay geheten. We konden pal voor het toeristenbureautje parkeren dat in een prachtig pandje zat..at 08aat 08b

Schuin er tegenover stond een stadpoortje.. officieel de ‘Porte de Haute’ of ‘Obertor’ geheten, maar in de volksmond vooral bekend als de Porte de Thann.. dat gingen we natuurlijk even bekijken.

Op de achtergrond van het toeristenbureautje zagen we al een kerktorenspits.. dus we wandelden die kant maar op.. het was de St. Stephenskerk.. heel wat anders dan die kerk in Thann, maar door dat dak ook zeker de moeite. Er schijnt een prachtig orgel in te zijn, maar hier keek ik nu net niet naar binnen haha. Nou ja.. ik heb toch geen verstand van kerkorgels! haha! We maakten weer een rondje en Jaxon ontmoette nog een vriendje.. maar ook hier weinig sfeer, dus we waren al gauw weer bij de auto terug. Er stond tóén net een grote kraanwagen voor die stadspoort, voor werkzaamheden.. was ik even blij dat we metéén even bij die poort gekeken hadden..!

We reden via wat grotere wegen terug naar de camping. En namen toen de folders eens door die we die ochtend bij de toeristendienst gehaald hadden. Hier zagen we in, dat in het plaatsje een paar van die typische overdekte bruggen over de rivier de Doller waren.. die hadden we op ons eerste rondje, de dag ervoor, helemaal niet gezien! Nadat we bij de tent even wat gedronken hadden, wandelden we dan Masevaux nog eens in.. Jaxon moest toch ook nog uit vóór z’n avondeten hè. En jawel.. de eerste brug zagen we algauw, met een soort van plantsoentje ervoor met een paarsgeschilderde pergola waar een mooie blauwe regen over groeide. Het uitzicht vanaf het bruggetje richting de kerk ( en ook de camping, maar die was natuurlijk niet te zien) mocht er ook zijn.

Toen we op weg gingen naar de tweede brug, kwamen we langs de oude ‘thannerie’.. leerlooierijen zijn dat, daar stond deze streek een tijdlang bekend om (denk zelfs dat dat Thann waar we die middag waren ernaar genoemd is?)..at 12a

En jawel.. daar net aan voorbij, natuurlijk over datzelfde water dat lang de thannerie stroomde, zagen we het tweede bruggetje.. niet helemaal overdekt zoals de vorige, maar best leuk. Aan de overkant van het water zagen we een kleine stenen toren.. heb niet kunnen vinden waar die voor gediend heeft.. maar als je over het bruggetje ging, kwam je in een parkje terecht dat naar dit torentje genoemd was, ‘Parc de la Tourelle’.. daar maakten we wel even een wandelingetje.

Hierna liepen we maar weer eens naar de camping terug.. waarbij we nog steeds weer nieuwe mooie dingen zagen.. genoeg te zien dus.. wellicht is het hier midden in de zomer wel een stuk gezelliger met wat meer terrasjes.. wie weet?at 13f

We probeerden ook nog wat dichter bij die watermolen, die we eerder al zagen, te komen.. het water dat hem moest laten draaien kwam via het oude badhuis dat ik in het vorige postje al liet zien. Daarnaast was een smal paadje richting de molen, maar erg ver kon ik toch niet komen hoor. at 14Terug op de camping werd het zo langzamerhand etenstijd. En gek genoeg zijn wij als we kamperen altijd zó vroeg slaperig, dat we om half 10 meestal al in de slaapzakken liggen. En kan ik thuis de slaap nooit vatten vóór ik een uurtje of drie heb liggen draaien, in de tent ben ik altijd metéén weg. En word ik pas om een uur of half 7 wakker.. om me lekker om te draaien en nóg eens een paar uurtjes te kunnen slapen..! Echt waar.. ik haal m’n tekort aan slaap, dat ik in de rest van het jaar opbouw, in die paar weekjes vakantie altijd goed in hoor! Elf uur slaap per nacht.. dat haal ik thuis niet eens in twéé..!

De volgende dag bleek dan eindelijk de zon goed door te breken en het werd meteen een luie dag.. maar daar schrijf ik een volgend keer wel over!

at 15

 

 

28 gedachten over “Genoeg te zien..

  1. Hij Miezzeke! Dat was mooi weerom! Die indrukwekkende kerk met de mooie glasramen, mooie gevels,echt mooi! Maar langs die natte bergpadjes rijden? Nee hoor dan krijg je mij niet mee hoor om samen met de duivel niet! Maar het weer wilde niet echt mee hé! Wat ik ook afvroeg,wonen daar wel mensen? Het leek daar zo stil, maar heel mooi!Jaxon vindt alles o k geen probleem voor hem,Ja koken in kleermakerszit?daar heb ik ook míjn bedenkingen bij, Ik zou eerder kiezen voor zo ’n kussentje in mousse,daar kuis ik heel míjn tuin mee op ha ha ha! En mijn tuintje staat er schitterend bij! Dag Mizzdieke Grtjes aan allemaal en tot de volgende keer!Dikke knuffel xxx xxx xxx xxx

    Like

    1. Ik zit met mijn gat wel op zo’n mousse matje.. maar dat helpt m’n knieën niet hé! haha!
      Het wás erg stil in die plaatsjes.. er woonden wel mensen neem ik aan, maar ze waren allemaal naar ’t werk zeker?? 🙂
      Die bergwegen vindt vriendlief leuk.. ik zit soms wel met m’n ogen dicht hoor.. vooral als de ‘afgrond’ aan mijn kant is hahaha!
      XXX

      Like

      1. Dat zou bij mij hetzelfde zijn! Ik klemde mij dan vast aan alles wat in mijn bereik was,oh nee ik was een bange wezel in de auto,het liefst reed ik zelf maar papa reed ook graag!het ergste overkwam me toen ik meereed met een schoonzoon, híj nam geen afstand genoeg van de auto ’s en toen ik hem daar een opmerking over gaf deed,reed hij nog dichter, Ik dacht dat ik dit niet overleefde,nooit meer dacht ik! Gezellig weekend! Blog is o k.da ag tot de volgende hé Dikke knuffel xxx xxx xxx xxx

        Like

        1. Hihi.. ik heb peentjes gezweet toen ik een keertje met lucretia en haar ventje meereed.. hij bracht ons naar het vliegveld van Charleroi omdat we toen naar Rome zouden vliegen en het bleek heel erg druk op de weg..! We waren ruim op tijd, maar aan zijn rijstijl te zien zou het kantjeboord zijn, zo hard als ie reed, van links naar rechts schietend tussen al die auto’s door..! toen dacht ik ook dat ik Rome nooit zou gaan zien hoor! hahahaha!
          xxx

          Like

  2. Hoi Mizzke!
    Jammer dat het er een beetje doods was. Misschien in de zomer eens terug gaan als er wat meer volk is? Misschien lag het ook wel aan het weer dat er niet zoveel volk rondliep.
    Al goed dat jullie goed kunnen slapen op vakantie. Misschien is jullie bedje te zacht thuis? 😂
    Groetjes!

    Like

    1. Maar er zijn wel stadjes die ook in het voor- en najaar gezellig zijn hoor.. daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Wél aan het weer misschien.. hé nu steek je me aan! hahaha! 😛
      Het ligt niet aan het bed, maar aan mijn hersens.. die blijven thuis veel langer doordraaien! 🙂

      Like

  3. Ook al zag het er niet zwart van het volk, deze stadjes lijken me toch meer dan een bezoekje waard hoor, Zo mooi en rustig ! Met een beetje meer zon erbij was het misschien nog leuker geweest,
    MizzD, misschien moet je thuis maar je tent gewoon bovenop je bed zetten,,, ? 🙂
    Groetjes !

    Like

    1. Jawel.. het bekijken waard.. maar we hebben nergens even gezellig wat gedronken.. en dat zegt wat. Nu was het ook geen terrassenweer nee.. dat kwam later die week wel.
      Hahahahaa.. denk niet dat dat werkt hoor! 🙂

      Like

  4. leuk om jullie te volgen Mizzd

    opvallend is dat zo weinig volk te zien is..

    beter slapen in een tent, dat zou me niet lukken.. denk ik

    groeten

    Like

    1. Maar dat bedoel ik juist.. ik doe daar niet m’n best voor hoor, om geen mensen op m’n foto’s te krijgen.. er wáren er gewoon niet veel.

      Like

    1. Hahahaa.. de tent in en uit komen, dat lukt me nog wel, maar een tijdje in kleermakerszit koken in de voortent.. dát wordt steeds lastiger.. de bloedtoevoer naar m’n benen heeft dan wel even nodig om weer op gang te komen hahahaa!

      Like

  5. Liever wijn dan heksen hé, MizzD. Leuk: een reiger die staat te vissen ! Hahaaa…, tentje in je tuin plaatsen ?
    Heel mooie plekjes weer !
    Lie(f)s.

    Like

    1. Of heksen aan de wijn? hahahaha! Ik zie reigers altijd alleen maar vissen, maar hier in de stad staan ze daarvoor gewoon op de kant hehe.
      Tentje in de tuin? neeee.. geen plaats voor! 🙂

      Like

  6. Heerlijk om daar te rond te toeren, gewoon op een sukkel d(r)afje.
    Een wijnmuseum is altijd beter dan een gevangenis.
    Denk dat de Thur wel eens heel woest kan zijn, mooi wandeling.
    Je hebt een neus voor uithangbordjes, ik mis ze vaak.
    Wat een mooie omgeving, krijg er een vakantie gevoel van.
    Het gebouw van de leerlooierijen oogt zeker industrieel.
    Een leuke toren, hier staan vergelijkbare moderne uitvoeringen als woning.
    De buitenlucht maakt slaperig, heel gezond trouwens.
    Het leuke van kamperen is dat je zoveel natuur geluiden hoort waar je rustig van wordt.
    Ik geniet zo van je verhalen. Hans

    Like

    1. Uithangbordjes is een fotoverzameling van mij.. daar valt m’n oog bijna altijd wel op! 🙂 In de Eifel waren daar wel véél mooiere van!
      Ik denk dat het plaatsje toen die leerlooierijen nog volop in gebruik waren wel wat levendiger was!
      Het zal die gezonde buitenlucht wel zijn.. ik slaap vaak op m’n goede oor, de andere is praktisch doof, dus die rustgevende geluiden hoor ik niet haha!
      Fijn dat je zo geniet.. maakt het extra leuk om ze te schrijven hoor! 🙂

      Like

      1. Uithangbordjes worden helaas vaak over het hoofd gezien.
        Zo heeft doof zijn ook zijn voordelen.
        Inderdaad vind het erg leuk om te volgen, komen vaak herinneringen boven. 🙂

        Ot. Het is weer weekend en je verzoekje is gedraaid in de show.
        Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

        Like

  7. Goede middag Mizz. Weer gezellig een eindje met jullie meegelopen door de mooie foto’s. Ik wens je een fijne voortzetting van de donderdag toe

    Like

Reacties zijn gesloten.